MotoPlus 20 / 2019

SPORT MOTOPLUS 91 Nadat Dorna-baas Carmelo Ezpeleta onlangs zijn voornemen herhaalde om toe te werken naar een kalender met 22 races, volgde op donderdag na Thailand het nieuws dat de MotoGP van 2022 tot en met 2026 start op het nog te bouwen Rio Motorpark in Brazilië. De meningen over uitbreiding van de kalender zijn verdeeld. Hoewel hij nog niet weet of hij er dan nog bij is, gaf Valentino Rossi aan de huidige kalender met negentien races wel voldoende te vinden. “Maar helaas bete- kent de business dat er meer GP’s komen. Meer races betekent meer geld.” Fabio Quartararo deelt die mening niet. “Ik ben als een kind zo gelukkig als ik kan rijden”, aldus de 20-jarige Fransman. De testkalender zou met een uitgebreider wed- strijdprogramma mogelijk worden ingekort. Ook die maatregel valt niet bij iedereen in goede aarde. Pit Beirer, KTM’s Sport Director, vindt dat er over de aanstaande veranderingen goed moet worden nagedacht. “Je hebt bijna twee testrijders nodig om een volledig test-programma af te werken”, aldus Beirer. “Maar als er meer races komen, moet je je erop voorbereiden. Een testteam is echter belangrijker dan ooit.” Beirer keek verder dan alleen de testteams en -rijders. “De vaste GP-rijders moeten ook de gelegenheid krijgen om te testen. Om kilometers te kunnen maken zonder stress of druk. Zoals het format nu is, telt tijdens een Grand Prix-weekend elke training. Als het op de eerste dag droog is en er regen in aantocht is, moet iedereen al meteen pushen. Dat is iets waar we over moeten praten. Rijders zouden zich niet al vanaf de eerste training op vrijdag bezig moeten hou- den met de kwalificatie. Het is niet meer mogelijk om gewoon te rijden en daarvan te genieten en een beetje te spelen. We kijken meteen al naar rondetijden en naar het gebruik van softe banden. Als we meer races krijgen, is dat een van de dingen waar we over moeten praten.” Na zijn podiums in Mugello en Assen leek het voor Luca Marini een kwestie van tijd voordat hij zijn eerste Grand Prix van 2019 zou winnen. De halfbroer van Valentino Rossi moest wachten tot de Grand Prix van Thailand. Maar op Buriram was Marini briljant. Vanaf de vierde startplaats stormde Marini naar voren en passeerde in de derde ronde kopman Alex Marquez. Vanaf dat moment was Marini een klasse apart. De strijd om de overige podiumplekken werd pas in de laatste bocht beslist – in het voordeel van Brad Binder, die Iker Lecuona net achter zich wist te houden, ondanks een laatste aanval van de 19-jarige Spanjaard. Voor het eerst in 2019 stonden er zo twee KTM’s op het podium. Augusto Fernandez kreeg met brutale inhaalacties Marquez op de knieën in de strijd om de vierde plaats. Voor polesitter Marquez was het zijn eerste finish náást het podium sinds de vierde GP van het seizoen in Jerez. Toch verspeelde hij maar weinig punten op Fernandez, en won er elf op Jorge Navarro. De Speed Up-coureur overleefde een dra- matisch weekend, startend als 21e en buiten de punten finishend als zeventiende. Dat was drie plaatsen voor Bo Bendsneyder. De Rotter- dammer startte als 25e, ver- loor in de eerste ronde nog drie plekken, kampte met hinderlijke vibraties maar profiteerde ook van de vele uitvallers. Met een 21e plaats in de tussenstand leek Albert Arenas niet bepaald een favoriet voor de zege in Thailand. Maar de Spanjaard, vorig jaar twee keer de sterkste, toonde met zijn snelste tijd in de warm-up dat er rekening met hem moest worden gehouden. Na 22 zenuwslopende ronden won Arenas (#75) voor het eerst sinds Phillip Island vorig jaar. De 22-jarige pupil van Jorge Martinez werd daarmee de elfde winnaar van het seizoen. De grote winnaar van het weekend werd echter zonder twijfel Lorenzo Dalla Porta (#48). De Italiaanse WK-leider leidde het veld het grootste deel van de race maar zag in de laatste ronde Arenas voorbij komen. In de laatste bocht kwam Dalla Porta nog binnendoor, maar toen hij wijd ging, profiteerde Arenas. De derde plaats betekende het eerste Grand Prix-podium voor Alonso Lopez (#21). De drie kregen in de laatste ronde vrij spel toen Andrea Migno net als in Misano Ai Ogura van zijn fiets ramde. Dat was niet het enige incident in een hectische wedstrijd. Veertien ronden voor het einde remde Darryn Binder zich voorbij Aron Canet en week daarbij van zijn lijn. Terwijl Binder verder kon, was voor de crashende Canet, John McPhee en Tatsuki Suzuki de race voorbij na een pijnlijk domino-effect. Binder kreeg vervolgens een ‘ride-through’, nadat hij zelf even daarvoor bij vergissing de ‘long lap penalty’ nam. Terwijl Canet puntloos bleef, pakte Tony Arbolino met een elfde plaats nog een handvol punten. De Italiaan, derde in de tussenstand, viel ver terug door ‘armpump’. Met zijn zesde tweede plaats vergrootte Dalla Porta zijn voorsprong op Canet tot 27 punten. BEIRER: “DAAR MOETENWE OVER PRATEN” MOTO2: MARINI KOMT TERUG MOTO3: ARENAS ELFDE WINNAAR

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3