MotoPlus 20 / 2019

SPORT PITSTOP 90 MOTOPLUS SPORT YAMAHA-AANBOD VOOR ZARCO Die switch kwam destijds vrij onverwacht, Galbusera’s vertrek is echter minder ver- rassend omdat Rossi dit seizoen meerdere malen aangaf dat er ‘niet goed was gewerkt’ in de pitbox. Rossi leerde Galbusera (op de foto links) kennen toen hij na zijn crash in Mugello in 2010 eerste testen deed met een Yamaha R1; Galbusera trad tijdens die testen op als crewchief. De Italiaan werkte voordien onder meer bij Gilera en Cagiva in de GP’s en met BMW en Yamaha in het WK Superbike. Toch lijkt het niet dat Galbusera het slachtof- fer wordt van Rossi’s zucht naar verandering. “Na Misano hebben we samen gesproken met Voor het einde van de overzeese Grands Prix hoopt Lin Jarvis zekerheid te hebben over de mogelijkheid dat Johann Zarco zijn voormalige Tech3 Yamaha-teamgenoot Jonas Folger zal vervan- gen als testrijder. Folger heeft aangegeven weer te willen racen, hoewel er in de Moto2 beperkte mogelijkheden zijn. De Duitser wordt ook in verband gebracht met enkele WK Superbike-teams. Zarco werd door KTM vóór de race in Aragon op non-actief gezet en is sindsdien op zoek naar een klus. Jarvis gaf in Thailand toe dat de fabriek geïnteresseerd is in Zarco, die de afgelopen twee jaar zesde werd in het MotoGP-kampioenschap op een Tech3 Yamaha (zie foto). “We zijn vorig jaar met ons Europese testteam begon- nen, misschien wat laat, vergeleken met de andere fabrikanten”, vertelde Jarvis. “We willen het team verder upgraden en nauwer samenwerken tussen Europa en Japan. Plotseling is Johann beschikbaar geworden en dat kan heel interessant zijn voor ons. Hij heeft de snelheid. We zijn met hem in gesprek en we hebben hem een voorstel gedaan.” Zarco’s naam wordt echter sinds de Grand Prix van Aragon ook steeds nadrukkelijker in verband gebracht met het Repsol Honda-team als vervanger van Jorge Lorenzo. NIEUWE CREWCHIEF VOOR ROSSI Valentino Rossi bevestigde in Thailand dat hij volgend jaar zal werken met een nieuwe crewchief. David Muñoz zal Silvano Galbusera opvolgen, die in 2014 de plaats innam van Jeremy Burgess. Silvano, omdat we iets wilden proberen om sterker te worden”, legde de 40-jarige Italiaan uit. “Er speelden meerdere factoren. Silvano wilde graag blijven werken voor Yamaha, maar met minder stress en minder dagen weg van huis. Daarnaast wilde Yamaha het test- team sterker maken voor 2020 om het werk in Europa te verbeteren. Eerlijk gezegd had ik het niet verwacht, maar toen we gingen pra- ten, besloten we om het anders aan te pak- ken. Silvano gaat werken voor het testteam en ik ga met een nieuwe crewchief werken.” David Muñoz komt van het Sky Racing Team VR46 Moto2-team, waar hij vorig jaar Fran- cesco Bagnaia naar de wereldtitel loodste. De 41-jarige Spanjaard werkte eerder onder meer voor de huidige VR46-teammanager Pablo Nieto en Rossi’s teamgenoot Maverick Viñales. Dit jaar is Muñoz minder succesvol met Nicolo Bulega. “Het wordt een interessante ervaring”, meende Rossi. “Hij heeft geen ervaring met MotoGP maar hij heeft veel goede ideeën, ik ben erg benieuwd.” Rossi vertelde het gevoel te hebben ‘een beetje vast te zitten’. “Samen met Silvano en Yamaha hebben we gekeken hoe we daar uit kunnen komen. David was de eerste naam die opkwam. Ik heb het team vorig jaar van dicht- bij gevolgd en hij deed goed werk met Pecco. Ik vond het knap hoe hij rustig bleef toen er veel druk was en Pecco bang werd de titel te verliezen aan Oliveira. Helaas is het slecht nieuws voor ons team (VR46, red.), maar we hebben besloten om het te proberen.” De samenwerking met een nieuwe crew­ chief betekent niet dat Rossi al een voorschot neemt op een nieuw contract als zijn lopende deal volgend jaar afloopt. “Haha, dat weet ik nog niet. Het hangt heel erg af van de resul­ taten die we volgend jaar behalen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3