MotoPlus 20 / 2019

SPORT MOTOPLUS 89 UITSLAGEN GP WEGRACE BURIRAM, THAILAND Moto3 1 Albert Arenas (E), KTM 2 Lorenzo Dalla Porta (I), Honda 3 Alonso Lopez (E), Honda 4 Marcos Ramirez (E), Honda 5 Dennis Foggia (I), KTM 6 Celestino Vietti (I), KTM 7 Kaito Toba (J), Honda 8 Stefano Nepa (I), KTM 9 Raul Fernandez (E), KTM 10 Tony Arbolino (I), Honda 11 Filip Salac (CZ), KTM 12 Jakub Kornfeil (CZ), KTM 13 Riccardo Rossi (I), Honda 14 Sergio Garcia (E), Honda 15 Makar Yurchenko (KAZ), KTM WK Tussenstand 1 Lorenzo Dalla Porta, 204 punten 2 Aron Canet, 182 punten 3 Tony Arbolino, 161 punten Moto2 1 Luca Marini (I), Kalex 2 Brad Binder (RSA), KTM 3 Iker Lecuona (E), KTM 4 Augusto Fernandez (E), Kalex 5 Alex Marquez (E), Kalex 6 Jorge Martin (E), KTM 7 Thomas Lüthi (CH), Kalex 8 Nicolo Bulega (I), Kalex 9 Somkiat Chantra (THA), Kalex 10 Marco Bezzecchi (I), KTM 11 Enea Bastianini (I), Kalex 12 Remy Gardner (AUS), Kalex 13 Andrea Locatelli (I), Kalex 14 Marcel Schrotter (D), Kalex 15 Tetsuta Nagashima (J), Kalex WK Tussenstand 1 Alex Marquez, 224 punten 2 Augusto Fernandez, 184 punten 3 Brad Binder, 180 punten MotoGP 1 Marc Marquez (E), Honda 2 Fabio Quartararo (F), Yamaha 3 Maverick Viñales (E), Yamaha 4 Andrea Dovizioso (I), Ducati 5 Alex Rins (E), Suzuki 6 Franco Morbidelli (I), Yamaha 7 Joan Mir (E), Suzuki 8 Valentino Rossi (I), Yamaha 9 Danilo Petrucci (I), Ducati 10 Takaaki Nakagami (J), Honda 11 Francesco Bagnaia (I), Ducati 12 Cal Crutchlow (GB), Honda 13 Pol Espargaró (E), KTM 14 Jack Miller (AUS), Ducati 15 Andrea Iannone (I), Aprilia WK Tussenstand 1 Marc Marquez, 325 punten 2 Andrea Dovizioso, 215 punten 3 Alex Rins, 167 punten schreef hij door een eigen fout een Honda RC213V af en op zater- dagmiddag gleed hij in de jacht op een polerecord onderuit in de kwalificatie. Toch was Marquez’ seizoen een toonbeeld van wils- kracht en dadendrang. Terwijl Cal Crutchlow en Jorge Lorenzo, respectievelijk twaalfde en troos- teloos achttiende in Buriram, zich geen raad wisten met de 2019-RC213V, reed Marquez in vijftien GP’s naar negen overwin- ningen en vijf tweede plaatsen. Alleen in Amerika kwam de onverzadigbare Spanjaard door een crash niet aan de finish. Meer- maals zei Marquez dat hij dit jaar met de sterkere Honda de snelle tijden ‘op verschillende manieren’ kan rijden. De extra power stelde hem in staat om minder laat te remmen dan in voorgaande jaren en minder te riskeren in de bochten. Bovendien hoefde hij de voorband minder te belasten. Makkelijk te rijden was de RCV echter niet en het veranderde karakter van de Honda vereiste ook van Marquez een aanpassing. “Je kunt je niet voorstellen hoe ik mijn ellebogen heb moeten gebruiken mid-corner, hoe ik mijn lichaam heb ingezet, hoe ik thuis gewerkt heb aan mijn fysieke conditie”, vertelde hij. “Iedereen weet dat de Honda goed is, maar je moet er in geloven en je moet pushen om er het maximale uit te halen.” Hoe belangrijk Marquez is voor Honda, toont ook zijn inbreng in de twee andere kampioen- schappen. Van de 331 punten die Honda in het constructeurskam- pioenschap heeft, kwamen er 325 voor rekening van Marquez. Van de 358 punten in het teamkam- pioenschap verzamelde Marquez er 325 – zeventien meer dan Maverick Viñales en Valentino Rossi gezamenlijk bij elkaar reden voor het Yamaha-fabrieksteam. Opvallend was dat Marquez’ In de ankers voor de laatste bocht! Quartararo komt nog binnen­ door, maar Marquez countert slim. Na Fabio Quartararo ronden lang te hebben geobserveerd, plaatste Marquez zijn aanval in de laatste ronde. Alberto Puig heeft een achtvoudig wereld­ kampioen én een worstelende vijfvoudig wereldkampioen in zijn team. Jorge Lorenzo finishte als een-na-laatste. suprematie volgde op een ‘zware winter’ waarin het herstel van een ingrijpende schouderoperatie veel meer tijd vergde dan hij had verwacht. “Dit was mijn beste seizoen”, vond hij dan ook. “Oké, in 2014 won ik dertien races, maar eerlijk gezegd was er een groot verschil tussen de constructeurs en de motoren. Nu is het anders, want vier fabrikanten kunnen winnen.” Zelfreflectie na de verloren wereldtitel van 2015 vormde de basis voor de successen van 2019. “Dat jaar heb ik veel geleerd en ik ben vaak gevallen. Ik heb naar mezelf gekeken en ik zag dat ik niet constant genoeg was.”Dit jaar stond er een nog volwassener geworden Marquez. “Wij waren heel constant. We hebben ons geconcentreerd op onze zwakke punten en die hebben we ver­ beterd. De moeilijke races hebben we heel goed overleefd, en als je de voorsprong bekijkt, denk je dat het een makkelijk jaar was. Maar geloof me, omgaan met de druk, omgaan met de wetenschap dat iedereen je wil verslaan, is niet eenvoudig. Ik moet mijn team bedanken. Want voor een rijder is het makkelijk om de motivatie vast te houden, voor een team niet. Maar ze hebben het wel gedaan.” Niet eerder werd Marquez al zo vroeg in het seizoen wereld­ kampioen. In 2014, 2016 en 2018 besliste hij de strijd om de titel in Japan, in 2013 en 2017 viel de beslissing pas in Valencia. “Het zal moeilijk worden om dit jaar te ver- beteren. Als ik naar mijn helden en idolen kijk en denk dat ze aan de top staan, zie je dat ze het jaar daarna toch nog een stapje kun- nen maken”, keek Marquez onder meer naar de door hem bewon- derde tennislegende Rafael Nadal. “Dat wil ik ook proberen. Maar het ligt niet alleen aan mij. Ook aan de machine en aan het team. En als je tegenstanders sterker worden, zal je niveau niet goed genoeg zijn. Dus moet je je blij- ven verbeteren.” n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3