MotoPlus 20 / 2019

4 CARBON-INTEGRAALHELMEN PRODUCTTEST TEST MOTOPLUS 77 Dankzij een uitschuifbare spoiler heeft de X-lite zelfs op hoge snelheid niet de neiging omhoog te schuiven. Aan de linkerzijde van het vizier zit de variabele viziersluiting. Hiermee kan het vizier gesloten of licht geopend worden. X-lite X-803 Ultra Carbon X-lite X-803 Importeur: HocoParts, www.hocoparts.com Prijs: € 539,99 (carbon glans), € 539,99 (carbon mat), vanaf € 629,99 (decor) Maten: XXS t/m XXL Gewicht (maat M, fabrieksopgave/gewogen): 1.280 gram/1.338 gram Kleuren: zwart glans, matzwart, 22 decors Helmschalen: drie schaalgrootten, carbon­ vezel Sluiting: dubbel-D Productieland: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië) Uitrusting: kinspoiler, kleine neusspoiler, Pinlock-vizier, ventilatie voor, bovenop en achter, helmzak Aerodynamisch zeer goed; goede pas- vorm; beste ventilatie in dit testveld; zeer goede afwerking; beste schokdempingswaar- den in dit testveld; variabele viziersluiting; ruikt niet sterk in nieuwstaat. Brillenpootjes lastig tussen gezicht en voering te krijgen; door nauwe opening wat lastiger op te zetten; ventilatie bovenzijde wil op hoge snelheid spontaan sluiten. Importeur: HocoParts, www.hocoparts.com Prijs: € 459,99 (uni), € 639,99 (decor) Maten: XXS t/m XXL Gewicht (maat M, fabrieksopgave/gewogen): 1.400 gram/1.440 gram Kleuren: zwart, wit, 15 decors Helmschalen: drie schaalgrootten, carbon-kevlar-glasvezel-mix Sluiting: dubbel-D Productieland: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië) Uitrusting: kinspoiler, kleine neusspoiler, Pinlock-vizier, ventilatie voor, bovenop en achter, helmzak Aerodynamisch zeer goed; goede pas- vorm; beste ventilatie in dit testveld; zeer goede afwerking; variabele viziersluiting; ruikt niet sterk in nieuwstaat. Brillenpootjes lastig tussen gezicht en voering te krijgen; door nauwe opening wat lastiger op te zetten; ventilatie bovenzijde wil op hoge snelheid spontaan sluiten. Conclusie: sluit goed aan, aan- gename pasvorm, goede bin- nenvoering, aerodynamisch goed – de X-lite scoort nooit enorme topwaarden, maar heeft altijd de neus vooraan. Mede door de uitstekende schokdempingswaarden gaat de winst in deze test naar de X-803 Ultra Carbon. Conclusie: wie niet per se een carbon-helm wil, maakt met de standaard X-lite X-803 een prima keuze. Deze over­ tuigende helm pakt veel punten en uiteindelijk de tweede plek in deze test. Oordeel: zeer goed Oordeel: goed het nog beter. Met een gemiddelde HIC-waarde (Head Injury Criterion) van 950 zet de X-lite een uitstekend resultaat neer. Alleen de 1.323 gram wegende LS2-helm blijft op dit testonderdeel iets achter. De LS2 scoort weliswaar een goede gemiddelde HIC-waarde van 1.338, maar in dit testveld zit er dan niet meer in dan de laatste plek. De standaarduitrusting van de LS2 is trouwens uitstekend. Een kwalitatief goede helmtas, een helmzak, een donker vizier, een Pinlock-binnenvizier, opblaasbaar helmkussen voor onderhoudswerkzaamheden en tear- off-viziertjes; méér uitrusting vind je bij geen van de anderen. Minder wel. Zo wordt de AGV alleen met een Pinlock-vizier geleverd, maar de AGV is wel als enige helm van dit stel voorzien van een aansluiting voor een drinksysteem. Wat onder de streep echter belangrijker is dan de uitrusting, zijn pasvorm en draagcomfort. De AGV zet je moeiteloos op en de voering sluit uitstekend aan rond het hoofd, daarmee pakt deze Italiaan veel punten. De beide X-lite’s zitten hem echter dicht op de huid. Die hebben een iets nauwere opening, waardoor het opzet­ ten iets lastiger gaat, maar daarna zitten ze als gegoten. Achter de AGV en de X-lite’s volgen de LS2 en de Shark. De voering van de LS2 sluit minder goed aan rond het hoofd, en daarnaast ruikt de LS2 als enige van de vier in nieuwstaat nogal chemisch. De voering van de Shark overtuigt volledig, maar het gedeelte rond de mond en wangen is dusdanig krap, dat je lippen haast automatisch een kusmondje vormen. Daarnaast heeft de Shark een zeer nauw aansluitende helmkraag. Met een speciaal trekkoordje is de windafdichting onder het kingedeelte welis­ waar nog een beetje te openen, maar bij stevige actie op de weg of het circuit wordt het al snel heet in de helm. Volgende testonderdeel: de aerodynamica. Met de grootste spoiler op het achterhoofd blijft de AGV zelfs bij snelheden boven de 200 km/ uur heel stabiel en vrij van turbulenties. Ook wordt deze helm door de rijwind niet omhoog gedrukt. Door de lang bouwende vorm van de helm vraagt het echter wel wat kracht als je de blik naar de zijkanten wilt verleggen. Hetzelfde geldt voor de beide X-lite-modellen. De LS2 is iets instabieler, terwijl de Shark bij snelheden boven de 150 km/uur, afhankelijk van de stand van het hoofd, wat omhoog wordt gedrukt door de rijwind. Naast de aerodynamica maken de beide X-803’s indruk met de beste ventilatie van de test. Ook de AGV pakt hier punten, maar de ventilatieopeningen zijn alleen met rubber­ onderdelen te sluiten. Aanpassen tijdens het rijden is niet mogelijk. Dat betekent dat de AGV met geopende ventilatie een behoorlijk luid­ ruchtige helm is, waar de X-lite’s en ook de Shark aanmerkelijk stiller zijn. Belangrijk in snelle bochten is verder ook nog de vorm van het vizier aan de bovenzijde. In een voorovergebogen zitpositie wil je immers HIC 1191 HIC 950 »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3