MotoPlus 20 / 2019

TEST MOTOPLUS 75 HIC 1335 Het vizier van de AGV is in twee posities te vergrendelen – licht geopend en com- pleet gesloten. Met het beste blikveld naar voren en boven maakt de LS2 indruk bij een voor­ overgebogen zithouding. AGV Pista GP R Carbon LS2 Arrow C Evo Importeur: MotoMind, www.motomind.nl Prijs: € 1.200,- (uni), vanaf € 1.200,- (decor) Maten: XS t/m XXL Gewicht (maat M, fabrieksopgave/gewogen): 1.450 gram/1.451 gram Kleuren: zwart glans, matzwart, acht decors Helmschalen: vier schaalgrootten, carbon­ vezel Sluiting: dubbel-D Productieland: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië) Uitrusting: kinspoiler, kleine neusspoiler, Pinlock-vizier, ventilatie voor, bovenop en achter, helmzak Goed geschikt voor brildragers; aerodyna- misch zeer goed; goede pasvorm; op- en afzetten aangenaam; goede ventilatie; ruikt niet sterk in nieuwstaat; zeer goede afwer- king; variabele viziersluiting; voorbereid op drinksysteem. Erg luidruchtig als de ventilatieopeningen geopend zijn; ventilatieopeningen kunnen tijdens het rijden niet worden bediend; forse prijs gezien de totale uitrusting. Importeur: Massink, www.ls2helmets.nl Prijs: € 399,- (uni carbon), € 429,- (carbon/ decor) Maten: XXS t/m 4XL Gewicht (maat M, fabrieksopgave/gewogen): 1.300 (+/- 50 gram)/1.323 gram Kleuren: zwart glans, twee decors Helmschalen: vier schaalgrootten, carbonvezel met versterkingen van glasvezel Sluiting: dubbel-D Productieland: China, ECE-keurmerk E9 (Spanje) Uitrusting: kinspoiler, kleine neusspoiler, Pinlock-vizier, ventilatie voor, bovenop en achter, helmtas en -zak, donker vizier, helm­ kussen voor onderhoud, tear-off-viziertjes Ruimste blikveld naar voren, zelfs in voor­ overgebogen houding; omvangrijke standaard­ uitrusting; aantrekkelijke prijs; laag gewicht. Brillenpootjes lastig tussen gezicht en voe- ring te krijgen; chemische geur in nieuwstaat; kinventilatie mag beter werken, moet van bin- nen en buiten bediend worden; in dit testveld slechtste waarde bij schokdemping. Conclusie: de AGV is voor de racerij ontworpen. Dan maakt het niet uit of je de ventilatie tijdens het rijden kunt bedie- nen. Aerodynamisch is de AGV het best en ligt deze helm turbulentievrij in de rijwind. De pasvorm overtuigt over de hele linie. Licht is de AGV echter niet. Conclusie: bij de schokdem- pingstest laat de LS2 belangrij- ke punten liggen, maar verder overtuigt deze helm. Met zijn rijke standaarduitrusting is het een echte aanrader voor de prijsbewuste helmkoper. Oordeel: goed Oordeel: goed HIC 1125 Slim gedaan: een magneet houdt het uiteinde van de makkelijk te verstellen kinband op zijn plek. Shark Race-R Pro Carbon Importeur: JH Sports, www.jhsports.nl Prijs: € 699,99 (uni glans), € 749,99 (decor) Maten: XS t/m XL Gewicht (maat M, fabrieksopgave/gewogen): 1.350 gram/1.276 gram Kleuren: matzwart, zeven decors Helmschalen: twee schaalgrootten, carbon­ vezel met aramide Sluiting: dubbel-D Productieland: Thailand, ECE-keurmerk E11 (Groot-Brittannië) Uitrusting: verstelbare kinspoiler, kleine neusspoiler, ventilatie voor, bovenop en achter, helmzak, regen/adem-masker Goed geschikt voor brildragers; aan­ genaam stil; goed aansluitende voering bovenzijde; kinriem met magneetzekering; ruikt niet sterk in nieuwstaat; goede schok- dempingswaarden; laagste gewicht van dit testveld. Ongeacht de maat zeer nauw rond kin en wangen; slechts twee schaalgrootten; erg warm bij hoge temperaturen; vanaf 150 km/ uur omhoog komen door rijwind. Conclusie: een laag gewicht en prima scores op de schok- dempingstest – deze Shark heeft alles wat een tophelm in huis moet hebben. Alleen op gebied van aerodynamica en pasvorm laat deze helm wat steekjes vallen. Met de pas- vorm hadden al onze testrijders moeite. Oordeel: goed HIC 1081

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3