MotoPlus 20 / 2019
PRODUCTTEST 4 CARBON-INTEGRAALHELMEN 74 MOTOPLUS TEST SJIEKE SCHAALTJES Carbon. Het droommateriaal van gewichts fetisjisten. Deze koolstofvezel paart stabiliteit aan een laag gewicht. Niet zo gek dus dat ook helmfabrikanten deze lichte vezel hebben ontdekt. Toch zijn carbon-helmen, waarbij de helmschaal voor een echt groot deel uit dit lichte materiaal bestaat, nog vrij zeldzaam. We hebben voor deze test vier exemplaren van verschillende fabrikanten naast elkaar gezet: de AGV Pista GP R Carbon, de LS2 Arrow C Evo, de Shark Race-R Pro Carbon en de X-lite X-803 Ultra Carbon. Om deze helmen voor wat betreft schokdemping – een van de belangrijkste testcriteria – en gewicht op de juiste waarde te kunnen schatten, loopt er ook een X-lite X-803 met een composiet-fiber glas-schaal mee in de test. Wat de prijs betreft, hebben we geen eisen gesteld aan de helmen. Het prijsaanbod is dus breed met bijvoorbeeld de € 1.200,- kostende AGV Pista GP R in decor-uitvoering en de met € 429,- veel minder kostende decor-versie van de LS2 Arrow C Evo. Daartussenin vallen de andere helmen, die qua prijs overigens dichter in de buurt van de LS2 zitten dan van de AGV. Een dergelijk prijsverschil roept uiteraard de vraag op of die verschillen ook merkbaar zijn. Voordat de helmen zich in de praktijk mogen bewijzen, wacht eerst de verplichte gang naar de weegschaal en daar wacht meteen ook de eerste verrassing. Met een gemeten 1.451 gram in maat M blijkt de AGV de zwaarste helm. De Shark laat zien dat het lichter kan: 1.276 gram. Maar de Franse helm is licht in het voordeel door het ontbreken van het Pinlock-binnen vizier, dat bij de andere helmen wel aanwezig is. Om beslaan van het vizier te voorkomen, is de Race-R Pro Carbon voorzien van een speciale coating aan de binnenzijde van het vizier. Verder valt in positieve zin op dat de Shark ook bij de schokdempingstest erg goed voor de dag komt. Alleen de X-lite X-803 Ultra Carbon doet Het belangrijkste criterium bij een helmtest? Wat de gezondheid betreft uiteraard de schok dempingstest in het laboratorium! De resul taten van die metingen vind je in een aparte tabel verderop in deze test. Helmen, en met name die van carbon, moeten uiteraard meer kunnen. Licht zijn bijvoorbeeld. Ook aan dit testcriterium wordt in dit geval dus veel waarde gehecht. Daarbij gaan we uit van het gewogen gewicht in een maat M in standaarduitrusting. Extra’s zoals tear-off-viziertjes of regen/ adem-kapjes worden niet meegewogen. Maar schokdemping en gewicht zijn slechts twee van de testcriteria. Uiteraard zijn er ook punten te verdienen als het gaat om uitrus ting, afwerking, pasvorm, draagcomfort en de dagelijkse praktijk. Om de helmen op deze punten te testen, zijn alle helmen in de maten M en L door twee rijders op de secundaire weg (sportief tempo) en op een 20 kilometer lange topspeed-passage met snelheden tot 230 km/uur op de Duitse snelweg getest. Als testmotoren hebben we een KTM 790 Duke en Triumph Street Triple RS gebruikt. Na iedere testronde wisselden de testrijders direct hun bevindingen uit. Bij een verschillende beoordeling van pasvorm, uitrusting, geluid of draagcomfort werd nog eens met de helmen gereden en pas daarna een definitief oordeel geveld. Ommogelijke manipulatie door de fabrikanten te voorkomen, zijn de helmen met een strikte inzendtermijn aangevraagd. ZO TESTEN WE Een helm moet in de eerste plaats natuurlijk beschermen. Tegelijkertijd moet een helm het liefst ook zo licht mogelijk zijn, waardoor de nekspieren bijvoorbeeld minder worden belast. Tijd om eens een aantal carbon-helmen onder de loep te nemen en te vergelijken met een high-end sportieve helm zonder carbon. | Tekst: Jens Möller-Töllner; Foto’s: mps-Fotostudio, Markus Jahn, Tyson Jopson | »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3