MotoPlus 20 / 2019
TECHNIEK MOTOPLUS 71 Suter MMX500 Een moderne circuit fiets met een V4-twee- takt en injectie. Ook dit 576 cc metende motorblok heeft twee krukassen en is extreem licht en sterk. Voor de kenners… Ducati Panigale V4 R Het basisblok onder Ducati’s WK Superbike-machine kan ongeloof- lijke toerentallen aan, meer dan 16.000 tpm. Het vierkleps-desmo- blok is met 223 pk momenteel de sterkste productiemotor. Met een blokhoek van 65 graden is deze 210 pk sterke, 1.100cc- V4 enorm compact. In zekere zin is het de opvolger van de Honda RC30, want hij voelt al net zo uitgebalanceerd aan en kent wat dat betreft geen concur rentie. Ook over de racerij hebben we het nog niet gehad. Hier is de dominantie van het V4-concept eigenlijk het duidelijkst. Of het nu gaat om de 500-tweetakten uit de jaren tachtig of om de huidige fabrieks-Honda van Marc Marquez, een Superbike-Ducati Panigale V4R of een MotoGP-Suzuki, de meest succesvolle racemotoren van de afgelopen decennia werden en worden aangedreven door V4-motoren. Hier tellen vooral zaken als handling, een compacte blok constructie en bovenal ver mogen, de prijs speelt geen rol. Uitgerekend Ducati onder streepte met haar overstap van een V-twin naar een V4 hoeveel voordelen dit concept in een topklasse heeft. Bijzonder in het geval van Ducati is dat de krukas van haar V4-motor achteruit draait (hierover meer in een later techniekverhaal) en dat er voor een kruktapverzet van 70 graden is gekozen. Of je dat als eigenaar echt nodig hebt, is uiteraard de vraag. Maar aan de andere kant kunnen we eigenlijk niet wachten op alles wat Ducati ongetwijfeld nog uit de V4-hoed gaat toveren. En uiteraard Honda. Een nieuwe RC30 met 1.000 cc cilinder inhoud, dat zou wat zijn! n Aprilia RSV4 Factory
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3