MotoPlus 20 / 2019
ROYAL ENFIELD HIMALYAN BY WRENCH KINGS REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 65 naar een volwaardig bedrijfspand in Utrecht. En ook het personeels bestand is met niet minder dan honderd procent gegroeid. “Toen ik nog niet zo heel lang bezig was, kwam Take (Menick, red.) een keer aanwaaien. Of hij niet één dagje in de week mocht helpen? Vervol gens is ’ie nooit meer weggegaan.” De ‘Wrench Kings’ hebben al tal van opzienbarende projecten op hun naam staan, waaronder de Vanguard V7 en V850, evenals de Yamaha TR1/TR2. Niet dat het werk voor het oprapen ligt, maar tegenwoordig kijkt Joost Dinge mans wel wat kritischer naar een aanvraag voor hij toehapt. “Weet je, ik zou het van harte toejuichen wanneer iedereen zijn eigen motor zou bouwen, zo leuk is het. Alleen, niet iedereen kan het ook. Op een gegeven moment waren we vooral problemen aan het oplossen, die door anderen veroorzaakt waren. Maar als de basis niet klopt, kun je er zo veel aan sleutelen als je wilt, het eind resultaat is nooit zoals wanneer je alles zelf zou hebben gedaan. Het is dan gewoon niet helemaal je eigen ding. Daar zijn we dus mee gestopt. We waren op een bepaald moment ook met vijf à zes projecten tegelijkertijd bezig, teveel gewoon. Nu doen we er nog maximaal twee tegelijk. Met vrienden leuke dingen doen, daar draait het om. Niet koste wat het kost iets maken, maar iets bouwen dat ook daadwerkelijk wat toevoegt.” Leuke dingen doen dus. Toen Dingemans door Royal Enfield-importeur MotoMondo werd benaderd voor de ombouw van een Enfield, was ’ie dan ook met een enthousiast. “Royal Enfield is een mooi historisch merk natuur lijk, en met name de Himalayan is een type motorfiets dat me wel aanspreekt. Ik hou van allroads, met name het avontuur dat ze representeren. Daar draait het toch om bij het motorrijden, avonturen verzamelen. Dus ja, we hadden direct al zoiets van ‘stuur maar een motorfiets, dan maken wij er iets vets van!’” Al snel werd duidelijk dat het ook meer dan een standaardproject zou worden, voor zover je daar bij custombouw überhaupt van kunt spreken natuurlijk. Voor MotoShare hadWrench Kings ooit een BMW R1100 gecustomized, die vervolgens werd verloot. En datzelfde gaat ook met deze Himalayan gebeuren. “We wilden er een soort van sociaal project van maken, waarbij iedereen de voortgang zou kunnen volgen, maar ook ideeën kon aandragen. Daarom hebben we ook de hulp ingeroepen van Gannet Design, een Zwitserse ontwerper waar we wel vaker mee samenwerken. Die jongen kan waanzinnig mooie tekeningen maken. Dat kunnen we zelf ook wel, maar niet op zijn niveau. En dit moest echt iets spe Old meets new: klassieke ana loge tellers, LCD-display en een TomTom sieren het blikveld (boven). Onder de jerrycan die als koffer dienst doet. Niet de grootste, wel licht en speels: de Royal Enfield Himalayan is met recht een lichtvoetig stuurbeestje. De mannen achter Wrench Kings: links oprichter Joost Dingemans, rechts Take Menick, die ‘kwam ooit aanwaaien en is nooit meer weggegaan’. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3