MotoPlus 20 / 2019
REPORTAGE ROYAL ENFIELD HIMALAYAN BY WRENCH KINGS 62 MOTOPLUS REPORTAGE De klappen van de eencilinder uit de Dominator vervangings uitlaat galmen als geweerschoten over het heidelandschap, maar worden al snel overstemd door de duistere brom van verschillende laag overvliegende Hercules C130 transportvliegtuigen. Het lijkt wel alsof de Ginkelse Heide 75 jaar terug in de tijd is gegleden en er elk moment duizenden parachu tisten uit de lucht kunnen komen vallen. Hoewel deze locatie puur uit praktisch oogpunt is gekozen (want de gulden middenweg tus sen woonplaats fotograaf en de thuisbasis van deze Himalayan by Wrench Kings), had de timing niet beter kunnen zijn. De voorberei dingen voor de herdenking van 75 jaar Operation Market Garden zijn in volle gang en de viermotorige luchtmastodonten van Defensie, met een gecombineerd vermogen van bijna 20.000 pk, vliegen hun oefenrondjes. Een bijna surrea listische ervaring, die de toch al aangename eerste kennismaking met deze ‘ultimate adventure’ nog van wat extra glans voorziet. Nu klinkt dat ‘ultimate adventure’ wellicht wat overdreven voor een 411cc eencilinder van Indiase makelij, waarvan het maximum vermogen piekt bij een heel bescheiden 24,5 pk. Toch is ’ie dat wel, volgens Wrench Kings-oprichter Joost Dingemans (38): “De basisgedachte achter deze Himalayan was een motorfiets bedenken en bouwen waarmee je altijd en overal ergens naartoe wilt en ook kunt.” En dat kan met een basic lichtgewicht Indiër mis schien nog wel beter dan met een full-option zwaargewicht Duitser. Een waarheid als een heilige koe! Dingemans is al van jongs af aan gebiologeerd door motoren en techniek, rondde ook een techni sche HTS-opleiding af. Toch kwam het hele Wrench Kings-verhaal een beetje bij toeval op z’n weg. Na een aantal jaren in het buiten land te hebben gewerkt voor diverse multinationals, streek hij een jaar of zes geleden weer neer op Nederlandse bodem. “Ik had geen vervoer in het begin, maar mocht van een vriend wel zijn Suzuki GS450L hebben. Dat ding was alleen zo lelijk, dat ik ’m eerst bij een vriendje in de schuur heb omgebouwd. Uiteindelijk heb ik ’m te koop gezet en binnen twee dagen was ’ie weg. Vervolgens ben ik aan een tweede project begonnen en die motor was bin nen twee uur weg. Zo is het bal letje eigenlijk gaan rollen.” Via een garagebox is Wrench Kings inmiddels doorgegroeid Bovenstaande kop mag je vrij letterlijk nemen. Niet omdat het lijdend voorwerp toevallig Hima layan heet, maar vooral omdat er maar eentje van is. Deze Royal Enfield werd namelijk onder handen genomen door het Utrechtse Wrench Kings. En het mooiste van het hele verhaal, ook jij kunt dit unieke beestje zelf rijden. Winnen zelfs! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Guus van Goethem, Bas Duijs | OP EENZAME HOOGTE »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3