MotoPlus 20 / 2019

FEEDBACK MAIL MAIL MOTOPLUS 49 WAT MOET JE DAN DOEN? Ik hou me al aan de regels… Ik wil graag reageren op de Warmdraaien uit MotoPlus 17 waarin Jeroen Hidding schrijft over het woud aan verbods­ borden voor motorfietsen. Ja, het is inderdaad te gek dat dijken en wegen worden afgesloten vanwege enkele onbenullig snel rijdende motoren of motorrijders die zonder demper rijden waardoor je ze kilometers verderop nog kunt horen. Ik stel dan ook al jaren voor dat hierop gecontroleerd moet worden. Maar een ander punt is de perceptie. Voor ‘gewoon’ publiek gaat een motor altijd (te) snel. Zo heb ik tijdens een toertocht meegemaakt dat we ca. 30 km/uur reden en de mensen langs de weg nóg liepen te zwaaien dat we langzamer moesten rijden. Wat moet je dan doen? Het wordt tijd dat de motor­ wereld gaat pleiten voor duidelijkheid en handhaving op snelheid en overmatige herrie, opdat de mensen die zich wel aan de regels houden niet meer als paria worden beschouwd. Vervolgens kun­ nen al deze onnodige borden weer worden verwijderd. Overigens stoor ik me in het geheel niet aan verbods­ borden voor alleen motoren. Ook borden die ‘alleen aan­ wonenden’ toestaan negeer ik stelselmatig. Ik kan melden dat je dan op de leukste weggetjes komt. Word ik toch een keer aangehouden, dan verdeel ik de bekeuring over ieder weggetje waar ik veel lol van gehad heb. Dan valt het best mee. Ik mag mis­ schien wel in overtreding zijn, ik gedraag me heel netjes. Gewoon rustig rijden zonder herrie, zodat niemand last van mij heeft. Genieten van het natuurschoon! Hans Hoveling Hoewel het begrijpelijk is, is het negeren van verbodsborden uiteraard iets dat wij nooit zul- len aanraden. Maar dat het er ondertussen wel veel worden, onderschrijven we des te meer. Ook de verstoorde perceptie van niet-motorrijders is bij ons een bekend fenomeen. Aan de andere kant is het even goed te begrijpen. Zeker wanneer er een grote groep motorrijders langskomt. Het enige dat op zo’n moment helpt is rustig doorrijden en je niet laten ver- leiden tot het geven van extra gas om aan te tonen dat ze het niet bij het rechte eind hebben. Hierbij geldt immers dat ze dat ook niet snappen. Daar- mee bewerkstellig je juist het tegenovergestelde en voelen de ‘klagers’ zich gesterkt in hun opvattingen. Dat wat je al doet, is dan ook het beste medicijn: gewoon rustig rijden en genie- ten van het natuurschoon. WARM? Een alternatief voor het koelvest Wat ik doe als het boven de 30 graden is? Dan pak ik een ondershirt, zoals wielrenners dat ook gebruiken, en houd dit onder de koude kraan. Even uitknijpen, aantrekken en meteen wegrijden. Dat werkt net zo goed als een koelvest. Is het shirt opgedroogd, dan stop je even bij een pomp­ station of wegrestaurant om de boel weer lekker nat te maken. Zo doe ik het zelf altijd. De afgelopen, hete zomer ben ik met mijn Pan European naar Valkenburg gereden. Vanaf mijn woonplaats Den Helder toch een goede 300 kilometer. Ging met deze tactiek prima. En het werkt niet alleen tijdens het motorrijden. Ook tijdens het klussen bijvoorbeeld is het een ideale manier om de boel lekker koel te houden. Johan Lienos *De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. GEHERSENSPOELD Voor mij geen adventure… Ik ben het helemaal eens met Eric (Warm­ draaien, MotoPlus 19). De toermotor is aan het uitsterven. In 2016 was ik op de Intermot in Keulen. Zoals gewoonlijk hadden mijn vrouw en ik daar enkele dagen voor gereserveerd. Deze keer hadden we het op één dag gezien. Op BMW en Yamaha na, was er geen enkele toerfiets te bekennen; geen GTR, geen Trophy, geen Pan European, geen Norge. Na enkele uren stonden we gedesillusioneerd weer bui­ ten. Alleen de adventure-motorfiets was er in alle gedaanten. Behalve het feit dat ik alles wat met ‘adventure’ te maken heeft lelijk vind (vooral de snavel), is er ook nog het feit dat de adventure-motorfietsen vaak hoog zijn voor wat betreft de zithoogte. Motorfietsen als de BMW GS en de KTM scoren in dat opzicht flink. En dat is niet per se een goede ontwikkeling. In het dagelijkse motor­ bestaan zie ik regelmatig motorrijders/motor­ rijdsters die op een adventure-motor rijden die eigenlijk te hoog is. Ze kunnen net met de tenen bij de grond. Nu gaat dat nog net in een vlak land als Nederland, maar een te hoge zit­ hoogte wordt link in het bergachtige buiten­ land en/of op het onverhard. Dat de toermotor nog niet helemaal uit de gratie is, blijkt wel op de tweedehandsmarkt. In de top 10 van meest gezochte motorfietsen staat de RT op 2 en de FJR op 7. Het zijn dus de fabrikanten die ons hersenspoelen met de adventure-motor­ fietsen. Zodanig dat de koper gaat denken: “dan maar zo’n adventure-motor, als er niets anders is”. Hierdoor krijg je het welbekende kip-en-ei effect. Gelukkig durven merken als BMW en Yamaha het nog aan de RT en de FJR te moderniseren. Anderen, zoals de Triumph Trophy, zijn simpelweg verdwenen. Ap Baarse Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl, of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3