MotoPlus 20 / 2019
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 35 Indian FTR 1200S Race Replica Amerikanen zijn best goed in het maken van V-twins. Helaas heeft deze motor nog te veel last van plooien die bij een productiemotor eigenlijk al gladgestreken hadden moeten zijn. Ziet er prachtig uit, maar misschien toch nog even wach ten op de volgende. 3 Maximaal puntenaantal BMW R nineT Scrambler Ducati Scrambler 1100 Sport Indian FTR1200S Race Replica MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 31 25 34 Acceleratie 40 26 19 21 Topsnelheid 20 14 12 10 Motorkarakteristiek 30 24 23 26 Gasrespons/lastwisselreacties 30 22 23 19 Motorloop 30 17 15 18 Koppeling 20 14 13 14 Schakelen 20 13 12 11 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 9 7 Starten 10 9 9 7 Totaal 250 178 160 167 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 27 29 26 Stabiliteit in bochten 40 28 30 29 Stuurgedrag 40 27 28 25 Feedback 10 6 7 6 Mogelijke hellingshoek 20 15 14 14 Rechtuitstabiliteit 20 15 15 15 Veringafstelling voor 20 13 13 13 Veringafstelling achter 20 11 13 12 Veercomfort 20 8 10 10 Rij-eigenschappen duo 20 13 14 15 Totaal 250 163 173 165 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 24 28 26 Ergonomie passagier 20 3 9 4 Windbescherming 20 0 1 0 Zicht 10 8 7 7 Lichtopbrengst 20 12 12 14 Uitrusting 30 7 12 12 Gebruiksgemak/onderhoud 20 16 16 11 Gewicht volgetankt 10 5 6 5 Instelmogelijkheden rijwielgedeelte 10 2 5 6 Opbergmogelijkheden 10 1 1 0 Maximale belading 10 8 5 6 Actieradius 30 23 22 14 Afwerking 20 15 15 15 Totaal 250 124 139 120 VEILIGHEID Remwerking 40 30 30 30 Remdosering 30 25 23 26 Remmen met duo/fading 20 12 14 14 Oprichten bij remmen 10 8 8 9 ABS-werking 20 14 12 13 Stuurslaan 10 9 9 8 Elektronische hulpsystemen 20 5 5 9 Totaal 150 103 101 109 KOSTEN Prijs testmotor 30 13 12 10 Garantie 10 7 7 5 Verbruik (secundaire weg) 30 21 23 19 Inspectiekosten 20 18 14 11 Onderhoudskosten 10 5 7 5 Totaal 100 64 63 50 TOTAAL 1000 632 636 611 PLAATS 2 1 3 Prijs-kwaliteitverhouding 10 6,2 6,0 4,0 De Indian blinkt uit bij het doortrek ken, de BMW bij het accelereren en de Ducati loopt het vloeiendst. De lompe begrenzing bij zo’n 200 km/ uur, de slechte mappings en het archaï sche rijwielgedeelte beperken de FTR. Met een koud blok pakt de koppeling van de Ducati schokkerig aan. WINNAAR MOTORBLOK: BMW Stabiel, wendbaar en verfijnd: de Ducati weet al deze kwaliteiten samen te brengen. Op de voet gevolgd door de comfortabele maar zwaar sturende Indian. Ook de BMW voelt zeer stabiel aan. Alle vullingen nog in de mond? De BMW is – en dan vooral aan de achter zijde – hard afgeveerd. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: DUCATI Wat een verrassing: de Ducati weet vooral in de dagelijkse praktijk te over tuigen. Dat is vooral te danken aan zijn heerlijke ergonomie. Bij de BMW vallen vooral de prima actieradius en maximale belading positief op. De FTR pakt met zijn zeer effectieve LED-verlichting pun ten. De R nineT is echt oncomfortabel. De Indian heeft te veel kilo’s op de heupen en een kleine tank + hoog ver bruik = beperkte actieradius. WINNAAR PRAKTIJK: DUCATI Alle drie beschikken ze over prima remmen, de meest fijngevoelige, moderne exemplaren vinden we echter op de FTR. De regelintervallen van het ABS op de Ducati zijn angstaanjagend lang. WINNAAR VEILIGHEID: INDIAN De BMW is het goedkoopst, de Ducati verbruikt het minst. Prijs, verbruik en onderhoud: wie een FTR rijdt, heeft een diepe buidel nodig. WINNAAR KOSTEN: BMW WINNAAR PRIJS/KWALITEIT: BMW Laagste aanschafprijs en bijna de meeste punten. Krappe overwinning, maar goed gedaan van de boxer uit Beieren. -BEOORDELING antwoordelijke hiervoor lijkt het Dunlop Flat Track schoeisel, dat verrassend weinig grip heeft en precisie mist. Daarnaast bleek de band van de testmachine al flink ingereden. Hmmm… Daarentegen onderstreept het soepel opererende rijwielgedeelte het soevereine karakter van deze pronkfiets. Zolang je kleine oneffenheden maar vermijdt. Of negeert. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel voor de Amerikaan. Maar pioniers hebben het altijd moeilijk. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3