MotoPlus 20 / 2019
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33 BMW R nineT Scrambler Klassieke scrambler-look met een scheutje modern. BMW R nineT Scrambler Ducati Scrambler 1100 Sport Indian FTR 1200S Race Replica MOTOR Bouwwijze Tweecilinder boxer motor 90° V-twin 60° V-twin Injectie 2x Ø 50 mm 2x Ø 55 mm 1x Ø 60 mm Koppeling droge enkelplaat natte multiplaat (anti-hop-functie) natte multiplaat (anti-hop-functie) Boring x slag 101,0 x 73,0 mm 98,0 x 71,5 mm 102,0 x 73,6 mm Cilinderinhoud 1.170 cc 1.079 cc 1.203 cc Compressieverhouding 12,0 : 1 11,0 : 1 12,5 : 1 Max. vermogen 81,0 kW (110 pk) bij 7.750 tpm 63,0 kW (86 pk) bij 7.500 tpm 88,2 kW (120 pk) bij 6.000 tpm Max. koppel 116 Nm bij 6.000 tpm 88 Nm bij 4.750 tpm 115 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe met dragende aan drijf-unit stalen vakwerkframe stalen vakwerkframe met aluminium giet delen Voorvork telescopisch, Ø 43 mm upside-down, Ø 48 mm upside-down, Ø 43 mm Stuurdemper hydraulisch – – Remmen v/a Ø 320/265 mm Ø 320/245 mm Ø 320/265 mm Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole Wielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 3.50 x 18; 5.50 x 17 3.00 x 19; 4.25 x 18 Banden 120/70 R19; 170/60 R17 120/70 ZR18; 180/55 ZR17 120/70 R19; 150/70 R18 Banden in test Metzeler Tourance Next 'B' Pirelli MT60RS, achter 'C' Dunlop DT3-R MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.522 mm 1.514 mm 1.524 mm Balhoofdhoek 61,0° 65,5° 63,7° Naloop 116 mm 111 mm 130 mm Veerweg v/a 125/140 mm 150/150 mm 150/150 mm Zithoogte¹ 820 mm 815 mm 850 mm Rijklaar gewicht volgetankt¹ 222 kg 207 kg 237 kg Max. belading¹ 208 kg 189 kg 193 kg Tankinhoud/reserve 17,0/3,5 liter 15,0 liter 13,0/1,9 liter Service-intervallen 10.000 km 12.000 km 8.000 km Prijs NL € 15.694,- € 17.990,- € 19.290,- Prijs B € 13.699,- € 15.090,- € 16.590,- Prijs testmotor € 16.703,-² € 18.143,52³ € 19.290,- Fabrieksopgave; ¹MotoPlus-metingen; ²verchroomde uitlaatbochten (€ 107,00), handvatverwarming (€ 260,00), kruisspaakvelgen (€ 507,00), witte LED-knipperlichten (€ 129,00); ³aluminium voetsteunen (€ 153,52) MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 217 km/uur 204 km/uur 193 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,5 sec 3,8 sec 3,6 sec 0 - 140 km/uur 6,0 sec 6,8 sec 5,8 sec 0 - 200 km/uur 14,5 sec – – Rollende acceleratie 60 - 100 km/uur 3,7 sec 4,1 sec 3,4 sec 100 - 140 km/uur 4,1 sec 4,4 sec 3,8 sec 140 - 180 km/uur 4,9 sec 7,4 sec 4,1 sec VERBRUIK Secundair testtraject 1 op 21,7 1 op 23,8 1 op 20 Theoretische actieradius 370 km 357 km 260 km MotoPlus-metingen; *Fabrieksopgave vlakke balhoofdhoek van 61° bijvoorbeeld kruipt haast richting Harley-niveau. Hetzelfde geldt voor de ergonomie: een laag en diep stuur, ver naar voren geplaatste voetsteunen. Actief is anders. Waarom BMW dit, zoals bij iedere R nineT-afgeleide, met een veel te hard rijwielgedeelte combineert, is een goed bewaard Duits geheim. Gelukkig is de uitgaande demping van de achterschok- breker instelbaar, waardoor je in ieder geval deels het scherpe randje haalt van de klappen TECHNISCHE GEGEVENS »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3