MotoPlus 20 / 2019
TRIUMPH STREET TRIPLE RS EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 44 mm, kabelbediende natte meerplaats koppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, X-ring ketting, secundaire overbrenging 16 : 46. Boring x slag 78,0 x 53,4 mm Cilinderinhoud 765 cc Compressie 12,54 : 1 Max. vermogen 90,0 kW (123 pk) bij 11.750 tpm Max. koppel 79 Nm bij 9.350 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, dubbelzijdige alumi- nium swingarmmet monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mmmet vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mmmet enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17, 5.50 x 17 Bandmaten 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 Banden in test Pirelli Supercorsa SP V3 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 66,1°, naloop 100 mm, veerweg v/a 115/131 mm, zithoogte 825 mm, drooggewicht 166 kg, tankinhoud 17,4 liter. Onderhoudsintervallen 10.000 km of 12 maanden Garantie 2 jaar Kleuren mat-zilvergrijs, zwart metallic Prijs RS NL € 13.800,- / B € 11.500,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles BV, www.triumphmotorcycles.nl , www.triumphmotorcycles.be TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH STREET TRIPLE RS middengebied. Echt hoog in toeren jagen doe je ’m nauwelijks, je maakt vooral gebruik van die punch van onderuit. Vervolgens bij zo’n acht à negenduizend toeren een korte tik tegen het schakelpedaal en dankzij de wer- kelijk feilloos werkende quickshifter dans je gewoon door de versnellingsbak. Overigens is het aflezen van het toerental niet heel makke- lijk. Het dashboard kent verschillende lay-outs waarbij je een bijna niet-aflatende stroom aan informatie in beeld kunt toveren, daar zit echter enkel een cijfermatig prominent aanwezige toerenteller tussen, en die laat zich gewoon minder makkelijk aflezen dan een balk of een ‘ouderwetse’ analoge klok. Dat geldt overigens ook voor de schakelindicator, in plaats van een felle lamp verkleurt de toerenteller – ook niet echt duidelijk. Eigenlijk is het hele dashboard, hoewel bijzonder uitgebreid en kleurrijk, niet erg overzichtelijk. Wel fantastisch daarentegen is dat het dashboard tijdens het rijden in hoek te verstellen is, zodat je dus nooit last hebt van direct invallend zonlicht. Een simpele feature, maar o zo praktisch! Ook de nieuwe RS kan weer bogen op een stel uitstekende, uiteraard volledig instelbare veerelementen. Aan de voorzijde regeert een Showa BPF upside-down vork, achter blinkt het goud van Öhlins in de vorm van een STX40-achterschokbreker. Voor de sessie op de openbare weg zijn deze redelijk comfortabel afgesteld (zie kader), maar hebben niet de minste moeite om de Street in toom te houden. De machine rondt bijna als op rails de bocht en laat zich met speels gemak omgooien. Dit belooft wat voor de middag! Een straffere afstelling nu, maar wel met het- zelfde nieuwe standaardschoeisel van de RS als vanmorgen, de Pirelli Supercorsa SP V3. Zij het Optisch werd vooral de voorzijde onder handen genomen. De kenmerkende dub- bele koplampen hebben nu een geïnte- greerde DRL-strip aan de bovenzijde. Niet alleen intern gewijzigd, ook het design van de einddemper kreeg een oppepper. De carbon eindkap met Triumph-logo smoelt goed. met een lagere bandenspanning. De wat meer technische baan is de Street Triple RS werke- lijk op het lijf gesneden. De driecilinder klimt lenig als een Cirque du Soleil-artiest richting toerenbegrenzer en bijna net zo dartel werkt de Engelsman zich door de krappe, snelle en wisselbochten. Hij staat bovendien hellings hoeken toe die je eerder verwacht bij een supersport dan bij een naked. Vooraf vraag je je nog af of ’ie überhaupt wel wat op het circuit te zoeken heeft, maar die vraag is al na het eerste rondje met een volmondig ‘ja’ beantwoord. Daarbij gaat alles bijna als vanzelf. De Triple vraagt geen stevige stuurimpulsen of correc- ties, maar is gehoorzaam als een koorknaapje bij de dorpspastoor. Schept daarbij ook een enorme dosis vertrouwen. De Road- en Sport-modus van vanochtend zijn ingeruild voor de Track-modus en die heeft weliswaar nog altijd een elektronisch vangnet paraat, maar laat je wel veel meer de vrije hand. De tractiecontrole helemaal – tenzij je echt bewust de grens opzoekt middels bijvoorbeeld een power wheelie, voel je deze niet of nauwelijks ingrij- pen. Het ABS daarentegen had op het circuit wel een tandje later mogen ingrijpen, al is dat wellicht ook wel wat muggenzifterij. De elek- tronica doet zijn werk simpelweg onopvallend en goed. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3