MotoPlus 20 / 2019

TRIUMPH STREET TRIPLE RS EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23 de dag gewoon af op de openbare weg. Alsof je je favoriete paar sloffen aantrekt, zo comfor- tabel voel je je van meet af aan op de Street Triple. De ergonomie is prima, passend bij een naked ook. Een lekker actieve zit dus (met een niet al te extreme 825 mm zithoogte) met het stuur stevig in de knuisten. Ook prettig, zowel koppelings- als remhendel zijn instelbaar en hebben een breed stelbereik. Van het remhen- del (Brembo MCS-rempomp) kun je bovendien de hefboomwerking in drie standen aanpassen, wat een duidelijk verschillend ‘remkarakter’ oplevert. Zowel op de weg als het circuit paste de middelste stand (20 mm) me het best, maar dat is uiteraard puur persoonlijk. Onder de streep is de rempartij, met in het voorwiel high- end Brembo M50-remklauwen, trouwens boven elke vorm van kritiek verheven. De eerste paar kilometers voeren door kleine dorpjes en druk verkeer en vanaf de allereer- ste meters maakt de driecilinder direct weer indruk. Wat een fantastisch blok is dit toch. Enerzijds door de enorm soepele gasrespons en het elastische karakter (vanaf tweeduizend toeren geeft ’ie al thuis) heel vergevingsgezind, maar tegelijkertijd ook enorm karaktervol door zijn gretigheid, potentie en het bijna vuige inlaatgeluid. Over nagenoeg het volledige toerenbereik is de driecilinder goed bij de les, echter komt er bij zo’n 6.500 toeren echt goed leven in de brouwerij. En hier zo in het boch- tenrijke berggebied rondom Cartagena pluk je daarbij de vruchten van het prima gevulde RIJMODUS MOTORMAPPING ABS TRACTIECONTROLE Rain Rain (max. 100 pk) Road Rain Road Road Road Road Sport Sport Road Sport Track Sport Track Track Rider Sport (standaardsetting) Road Rain (max. 100 pk) Road (standaardsetting) Track Road (standaardsetting) Rain Sport Track Off DE ELEKTRONICA Een beetje moderne, sportief ingestelde motorfiets is tegenwoordig behangen met een uitgebreid elektronicapakket, zo ook de Street Triple RS. Elke rijmodus heeft een passende instelling van de verschillende hulpsystemen (gasrespons, ABS en tractiecontrole in dit geval), hieronder zie je welke. Middels de vijfweg joystick op de linker stuurarmatuur laten de verschillende rijmodi zich intuïtief en makkelijk aanpassen. Scherpe stuureigenschappen, snaarstrak rijwiel­ gedeelte: de Street Triple RS is een waar feest om te rijden, op en naast het circuit! »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3