MotoPlus 12 2019
82 MOTOPLUS MIJN TROTS MIJN TROTS AD RIDDERHOF EN ZIJN MAICO 501 WASP-ZIJSPAN 77 jaar is hij nu, en al bijna zijn hele leven aan het knutselen en sleutelen. Beroepsmatig in zijn Hengelose autobedrijf – dat tegenwoordig wordt gerund door zijn zoons Arne en Frank –, en hobbymatig aan oude (cross-) motoren. Hij is nog van het ambachtelijke type ‘wat mijn ogen zien, maken mijn handen’ en met zijn kennis en kunde van oude Engelse BSA’s werd hij wereldberoemd in Nederland en omstreken. Hij bouwde een Triton – een caféracer uit de tijd dat de bebaarde hipster van nu nog niet eens was geboren – met een Triumph 650-blok in een Norton-frame, en deze staat nog steeds te glimmen in de showroom van het autobedrijf. Als ‘pensionado’ begon Ad Ridder hof aan een tweede leven; nu als restaurateur van oude klassieke crossmotoren. Dus toen deze hele bijzondere Maico-Wasp voorbij kwam, twijfelde Ad geen moment. Ridderhof: “Met deze motor ben ik in 1971 Nederlands Kampioen zijspancross geworden. Mijn zwa- ger Walter Janssen zat destijds in het bakje. Ik heb de hele machine onlangs compleet gerestaureerd. Het meest bijzonder is het Maico 501-blok, die zijn zeer zeldzaam. Dit blok heeft nummer 002! De 501 werd in 1970 door de Duitse fabrikant Maico speciaal gebouwd voor Amerika. Daar werden deze ‘dikke’ blokken in woestijnraces als de Baja 500 gebruikt. Ik had er lucht van gekregen dat Maico een kleine serie 501’s bouwde en die leken mij ideaal voor in een zijspancrossmotor. In die jaren reed iedereen nog met een klas- sieke ééncilinder viertakt, alleen Map de Haas gebruikte al een tweetakt, een Maico 400. Ikzelf reed in die jaren met een Honda CB750-viercilinderblok. Als ik ging trainen was ik binnen de kortste keren de enige in de baan, want de rest wilde niet gezandstraald worden. Zo’n viercilinder gilde het uit en verzette kruiwagens met zand, maar het was lastig het ver- mogen aan de grond te krijgen. Ik ging dus op zoek naar iets anders en via de toenmalige Maico-importeur Piet van Dijk (van het Motorpaleis uit Enschede) werd er een van die speciale 501-blokken geregeld. Het onderblok was gelijk aan de ‘Europese’ 400cc Maico’s, het enige verschil was een transmissiedemper om de versnellingsbak te sparen, plus een langeslag-krukas. Cilinder en cilinderkop waren wel veel groter, er zat voor die tijd een enorme zuiger in. Dat blok heb ik toen in een BSA-frame met zijspan gebouwd. De eerste rit was op het later door Normaal bezongen Hengelse Zand. Piet van Dijk was zelf ook komen kij- “Na 400 meter hij al vast!” ken, want die wilde ook weleens zien hoe zo’n 501 liep. Maar dat ritje duurde precies 400 meter, want net door de Sahara liep de Maico muurvast. Ik weet nog dat ik er bijna voorover afdonderde. En ik weet ook nog dat het een verduveld eind terugduwen was door dat mulle zand. Ik heb de cilinder er thuis met veel geweld af gekre- gen; alles was kapot. Het bleek dat de twee carterhelften niet gelijk waren, er zat wel 1,5 mm hoogte- Ad Ridderhof is voor de trouwe MotoPlus-lezers geen onbekende. In nr. 10 van onze allereerste jaargang – 2006 – kwam de garagehouder uit het Gelderse Hengelo al voorbij als bouwer van een schitterende Triton caféracer. En in 2009 haalde Ridderhof opnieuw MotoPlus, toen hij samen met onder meer Benny Jolink op beeldschoon gerestaureerde BSA’s meereed in de classic-motorcross. Dus toen hij zich met zijn laatste restauratieproject meldde voor ‘Mijn Trots’, rolden we de loper uit voor Ad en zijn Maico 501 Wasp-zijspan combinatie uit 1971. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Guus van Goethem | »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3