MotoPlus 12 2019
PRODUC T TEST MOTOPLUS 81 Maximaal aantal punten 25 15 20 35 5 100 Drie in de basis heel verschillende concepten voeren de ranglijst aan. De HJC RPHA 70 biedt de beste schokdemping, maar moet in de dagelijkse praktijk wat veren laten. Op dat punt schittert de X-Lite X-903 Ultra Carbon, maar die laat het ondanks de carbon buitenschaal op het gebied van gewicht weer wat afweten. Komt het op de grammen aan, dan verzamelt testwinnaar Shoei rijkelijk veel punten. De GT-Air II heeft bovendien een uiterst prettige pasvorm en komt ook bij de andere testcriteria uitstekend voor de dag. Op de vierde stek vinden we eveneens een lichtgewicht, wat we in de praktijk bij de Schuberth R2 echter misten was een zonnevizier, dat zustermodel S2 Sport overigens wel heeft. Spaarzame types wor den met de Shark, Scorpion en LS2 goed bediend, die alle drie een solide indruk achterlaten. Wat eigenlijk ook geldt voor beide hekkensluiters, die nog altijd het predicaat ‘goed’ in de wacht slepen. Shoei GT-Air II 22 11 17 33 4 87 zeer goed vanaf € 499,00 HJC RPHA70 23 12 16 32 3 86 zeer goed vanaf € 399,95 X-Lite X-903 Ultra Carbon 20 13 16 34 2 85 zeer goed vanaf € 459,95 Schuberth R2 20 10 17 32 4 83 goed vanaf € 419,95 Shark Spartan 23 11 16 27 3 80 goed vanaf € 299,00 Scorpion EXO 1400 Air 22 12 15 28 2 79 goed vanaf € 299,90 LS2 FF327 Challenger 20 11 13 26 3 73 goed vanaf € 299,90 AGV K-5S 19 11 14 26 2 72 goed vanaf € 349,95 Suomy Speedstar 19 10 15 23 3 70 goed vanaf € 339,95 Schokdemping Uitrusting/afwerking Pasvorm en draagcomfort Praktijk rijden Gewicht Totaal -oordeel* Prijs EINDUITSLAG *100 t/m 95 punten = uitstekend; 94 t/m 85 punten = zeer goed; 84 t/m 70 punten = goed; 69 t/m 60 punten = voldoende; 59 t/m 50 punten = onvoldoende; 49 t/m 0 punten = slecht Wat moet een helm kunnen? Bescherming bie- den bij een ongeval, dat vooral. Om te achter halen hoe goed een helm een impact absorbeert, verwerkt en verder leidt van je hoofd, kregen alle kandidaten twee impacts in het laboratorium te verwerken. Zoals in het kader ‘In het laborato- rium’ al uitvoerig uit de doeken is gedaan. Maar een helmmoet natuurlijk veel meer in zijn mars hebben dan enkel bescherming bieden. Als actieve veiligheidsaspecten gelden die zaken die ervoor zorgen dat het helemaal niet tot een ongeval komt. Dat hoeven helemaal geen pro actieve of intelligente systemen te zijn, hier valt bijvoorbeeld ook het draagcomfort onder. Net als eigenschappen als gewicht, aerodynamica, akoestiek, ventilatie en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast beoordelen we ook nog criteria als uitrusting en afwerking. Omdat enkele van deze punten deels een kwes- tie van persoonlijke voorkeur zijn, werd iedere helm door verschillende testpersonen in ver- schillende maten gereden. Op een bochtenrijke testroute in de buurt van Marseille werden de toerkwaliteiten van de helmen beoordeeld, op een stuk snelweg zonder maximum snelheid deden we aansluitend de hogesnelheidstest. Het praktijkgedeelte werd tenslotte afgerond met een ‘droge test’ op de redactie, waar de helmen door diverse testpersonen vlak na elkaar op- en afgezet werden, om de verschillen in pasvorm, uitrusting en afwerking goed onder de loep te kunnen nemen. Omdat het een test van sportieve toerhelmen betreft, hebben we daarbij een beroep gedaan op een breed modellenpalet aan testmotoren; zo zijn een KTM 790 Duke, Aprilia Shiver 900, Honda CBR1000RR Fireblade, BMW R nineT en een KTM Super Duke GT ingezet. Elke fabrikant stelde zijn testhelm in drie maten beschikbaar, waarbij door een strikte inzendtermijn een mogelijke manipulatie van de testhelmen werd vermeden (al geloven we niet dat er ook maar één fabrikant dat zou overwegen, maar toch). De testrijders reden daarbij met een helmmaat die ze het best paste, ongeacht de door de fabrikanten gecom- municeerde maatvoering. Naast het lab vindt een groot deel van de helmtest plaats op de openbare weg. In het zonnige Zuid-Frankrijk om precies te zijn, waar de bus als mobiele redactie dient. Niet echt en al helemaal niet goed: de nep-Arai uit China is een absolute afrader. NEP-ARAI IN DE TEST Omdat er in grote letters Arai op de buitenschaal staat, betekent dat niet dat het ook echt een Arai is. Zeker niet wanneer de helm is voorzien van een geïntegreerd zonnevizier. De Japanse fabrikant houdt er op dit vlak namelijk uit constructief oogpunt een heel dui- delijke politiek op na: een geïntegreerd zonnevizier is een absolute no-go. Bestel je dus online een helm, wees dan erg op je hoede. Al was het in dit geval wel heel duidelijk dat het een nepper betrof, zeven tientjes voor een ‘echte’ Arai is immers simpelweg een utopie. De helm is verstuurd vanuit China, in weliswaar goed bedoelde maar totaal nutteloze bubbeltjesfolie. En nog voor we met de echte test beginnen staat één ding al onomstotelijk vast: de afwerking is abominabel. De voering laat zich bijvoor- beeld niet in de binnenzijde vastzetten. In het laboratorium blijkt dat de helm weliswaar aan de ECE-norm voldoet, met de hakken over de sloot, maar als veruit slechtste van de test presteert. Goed- kope alternatieven van bekende merken zijn nauwelijks duurder, maar wezenlijk beter! ZO TESTEN WE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3