MotoPlus 12 2019

PRODUCTTEST 9 TOERSPORTIEVE INTEGRAALHELMEN 72 MOTOPLUS PRODUC T TEST High-end, toer en sport: eigenlijk heel hel- dere voorwaarden voor de deelnemers aan deze producttest. Toch blijkt het verenigen van dergelijke eigenschappen in één en dezelfde helm in de praktijk helemaal zo een- voudig nog niet. Het zijn immers twee heel verschillende werelden die moeten worden bediend. Een sportieve pasvorm aan de ene kant bijvoorbeeld, tegenover een binnen- voering die ook na uren rijden nog lekker comfortabel aanvoelt. Of een zo laag mogelijk gewicht ten gunste van de sportiviteit versus een rijke uitrusting met bijvoorbeeld een in hoogte verstelbaar zonnevizier of oppomp- bare wangkussens. Zeker geen een-tweetje, een dergelijke spagaat, en alleen al daarom hebben we de fabrikanten een behoorlijk ruime mate aan financiële speelruimte gege- ven: tot 800 euro mochten de deelnemers kosten. Het (additionele) eisenpakket betrof verder nog dat het een integraalhelm moest zijn, met ECE-certificering uiteraard, toer-georiënteerde uitrusting en sportieve con- structie/pasvorm. Uiteindelijk durfden negen fabrikanten de confrontatie met elkaar aan te gaan en stuur- den de in hun ogen beste sportieve toerhelm uit het eigen gamma (in verschillende maten) op. Twee exemplaren daarvan maken hun opwachting op de openbare weg voor het praktijkdeel van de test: een bochtenrijk pas- senparcours, snelle rechtuittest en natuurlijk de klassieke dagelijkse praktijkonderdelen. Het restant van de helmen mag zich in het labo- ratorium melden voor de schokdempingstest (schokabsorptietest). Na het doorlopen van dit omvangrijke protocol ontstaat vervolgens een overzichtelijke ranglijst met de behaalde punten bij de verschillende criteria. Zo krijg je niet alleen een helder beeld welke helm het sportieve toerconcept het best in de praktijk vertaalt, maar ook dat deze echt veilig is. We gaan nog heel even wat dieper in op wat een ‘sportieve toerhelm’ nu eigenlijk precies is. Zoals net al aangestipt, sportiviteit en toer zijn op bepaalde vlakken elkaars tegenpolen. Toch hoeven beide aspecten helemaal niet in elkaars vaarwater te zitten. Wat we verwachten is een helm met een strakke pasvorm, aangename polstering/voering, zonnevizier, de mogelijk- heid tot het monteren van een getint vizier, een relatief laag gewicht en op comfort gerichte extra’s. Daarbij moet de helm ook aerodyna- misch gezien zijn mannetje staan. Ofwel stabiel in de rijwind liggen, ongeacht de snelheid, ook bij een blik over de schouders. Bovendien moet de windruis zo laag mogelijk zijn. Toegegeven, dat is een behoorlijk breed eisenpakket en zeker niet eenvoudig om dat allemaal onder één paraplu te vangen. Des te verheugender is het gegeven dat alle fabri- kanten daar op de een of andere manier toch behoorlijk goed in zijn geslaagd. Ongeacht of …in het midden, zoals het gezegde luidt. Ook in het geval van deze producttest, waarbij we op zoek gaan naar de juiste mix van twee werelden: wie levert het beste compromis tussen spartaans sportief en het ultracomfort van een systeemhelm? Negen helmen gaan de strijd met elkaar aan. | Tekst: Tobias Beyl; Foto’s: MPS, Beyl | DEWAARHEID LIGT…

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3