MotoPlus 12 2019

MOTOR WRAPPEN PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 71 De folies zijn bestendig tegen alle normale poetsmiddelen. Lichte steenslag en een drup- peltje benzine of olie vormen ook geen pro- bleem, eigenlijk hetzelfde als met gewone lak. Het gebruik van een hogedrukreiniger wordt dan weer niet aangeraden. Ook kunnen de folies alleen op gladde oppervlakken aange- bracht worden, dus niet op ribbelig plastic of gegoten metaal. Ze kunnen niet tegen hitte; een motorblok wrappen gaat dus niet. De kosten worden bepaald door de complexiteit van het ontwerp, het type folie, het aantal onderdelen, de grootte van de delen en of de onderdelen gedemonteerd moeten worden om netjes om de rand heen te wrappen. Indicatief begint dit bij ongeveer 300 euro voor een naked bike in een enkele kleur. Een Ducati Multistrada wrappen in de kleuren van de Italiaanse vlag kost je pak ’m ANDERE OPTIES Naast wrappen kun je je motor ook op andere wijze verfraaien en personaliseren. Zo kun je denken aan motorstickers, velgwraps, velgstickers en velgtape. We zetten de mogelijkheden voor je op een rij. Velgwraps Dit zijn ongeveer 10 centimeter brede wrapfolies met pakweg 60 centimeter diameter (setprijs ca. € 100,-), die zowel de zijkant als de zichtbare binnenkant van het wiel bedekken. Het schoon- gemaakte wiel moet gedemon- teerd worden om de wrap, die helemaal rondom het wiel gaat, eroverheen te kunnen leggen. Met behulp van een hetelucht­ pistool wordt de wrap voorzich- tig verwarmd, waarna deze met de duim steeds iets verder naar binnen toe wordt aangedrukt en tegelijkertijd wordt opgerekt, terwijl je een aantal keer rond- gaat over de velg. Als de wrap stug wordt, is het tijd om weer te verwarmen. Herhaal dit vijf tot tien keer totdat alles zonder plooien en luchtbellen vast zit. Velgstickers Dit zijn losse stickers die je op de velg plakt. Het wiel kan hiervoor in de motor blijven zitten. Een motorbokje of mid- denstandaard is handig om het wiel vrij rond te kunnen draaien. Maak de velg ook hier goed schoon. Warmte is niet nodig bij stickers. Meet de stickers wel goed uit en markeer de plek waar ze moeten komen met behulp van schilders­ plakband. Velgstickers kosten rond de € 40,- per setje. Velgtape Dit is een lint van ongeveer 5 millimeter breed en je brengt het aan met een meegeleverde applicator, een hulpstuk waar je de tape twee keer doorheen haalt: heen met, en terug zonder de beschermfolie om de lijmkant van de tape naar het wiel toe vrij te hebben. Aanbrengen: draai het wiel eerst een keer rond met de applicator in positie, maar zonder velgtape. Zo weet je of de applicator niet tegen balanceergewichten of achter­ gebleven lijmresten aankomt. Houd je duim achter de appli- cator om de tape extra aan te drukken. Hang het rolletje tape op aan de motorbok, een uitgeklapt duo-voetsteuntje of een tijdelijke tie-wrap om deze fijn af te laten rollen en schoon te houden terwijl je werkt. Snij de velgtape met een schoon en scherp mes af op de applicator om geen kras op de velg te maken. Kosten: rond € 20,- per setje. Motorstickers Stickers zijn vellen plakfolie die met een snijplotter worden uit- gesneden. Dit kan een folie zijn in één kleur, of met een motief erop. Stickers met meer dan één kleur kunnen gemaakt worden door uitgesneden stickervellen met ver- schillende kleuren op elkaar te leg- gen. Het voordeel van deze tech- niek is dat je erg mooie en felle kleuren hebt die goed bestand zijn tegen benzine en oplosmid- delen, zoals remmenreiniger. De andere techniek om stickers te maken, is door een inkt-jet printer een afbeelding op een stickervel te laten printen. Deze techniek is geschikt voor stickers die veel ver- schillende kleuren of hele kleine details hebben. Het nadeel is dat je de kleuren eraf kunt poetsen. De oplossing hiervoor is om een door- zichtig stickervel over de geprinte sticker heen te lamineren. Foto’s: mks-graphics.nl, motorwrap.com, motorsticker.com Mooi voorbeeld waarbij ‘om het hoekje’ is geplakt. De vislijn die in de ‘knife-less-tape’ zit snijdt door een wrapfolie heen. beet 500 euro. En een race-replica met veel details komt net boven de 1.000 euro uit. Maar kun je het ook zelf? Het zal hetzelfde zijn als met verf spuiten: iedereen kan met een spuit- busje aan de slag om ergens een kleurtje op te krijgen. Maar er zit toch echt een verschil tus- sen wat je zelf spuit en een onderdeel gespoten door een professional. Samengevat is wrappen een goede methode om je motor te personali- seren en bovendien is het eventueel makkelijk te verwijderen als je besluit je motor van de hand te doen. n Met dank aanMark Loeffen vanmotorwrap.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3