MotoPlus 12 2019
RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 43 Een andere vernieuwing is het zadel van de Diavel. Bij dit 2019-model gaat het om een comfortabele en mooi smal gesneden zit die fraai overloopt op het nieuwe frame en de tank. Voordeel is dat je met dit zadel echt in de motor zit. Het gevolg is een nog groter gevoel van veiligheid. De kniehoek is ont- spannen, kleinere bestuurders kunnen makkelijk met de voeten bij de grond en voor de groten onder ons is er ook voldoende ruimte. Doordat de voetsteunen wat meer naar het midden zijn verplaatst, zit je niet als een knipmes op de motor. Iets waar de XDiavel juist wel om bekend staat. Door deze verandering is er ook meer ruimte gekomen voor een eventuele passagier. Verder heeft Ducati een uitschuifbare handbeugel in het kekke kontje geplaatst waardoor de passagier zich stevig vast kan houden. De vering op de Duc is heerlijk en geeft het asfaltreliëf goed weer. De hoogwaardige Öhlins-onder delen, die gelden als hét ken- merk van de duurdere S-versie, weten de dunne lijn tussen strak en comfort zeer goed te bewan- delen. In de standaard-Diavel zit een 50-mm upside-down voorvork van Marzocchi. Bij de S is deze ingeruild voor een titani- um-nitride-gecoate voorvork uit Zweden met een diameter van 48 mm. In beide gevallen is het resultaat een geweldig makkelijk en lichtvoetig sturende macho motor. Ja, laat daar geen misver- stand over bestaan. Dit is géén showfiets, maar een echte Ducati die gemaakt is om te rijden. De haast obese 240-mm Pirelli Diablo Rosso III met zijn ronde contour is daarbij een pracht- band. Het vette rubber dat een flinke – voor de S met gefreesde oppervlakteafwerking – 8-inch velg omhult, slaagt erin de Duc precies op koers te houden. Zelfs in krappe bochten. Brede uitlopers? Nee hoor. De band van »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3