MotoPlus 12 2019
RIJ-IMPRESSIE DUCATI DIAVEL 1260 S 42 MOTOPLUS RIJ-IMPRESSIE Was er moed voor nodig om de stilistische elementen van een power-naked, cruiser en sport machine in één motor te vereni- gen? Ongetwijfeld. Gelukkig had Ducati er lef genoeg voor, want sinds de lancering rolden er, samen met zustermodel XDiavel, meer dan 35.000 exemplaren van de band in Bologna. En hoewel de X al sinds 2016 beschikt over de 1.262 cc grote DVT-Twin, moest de standaard Diavel het steevast met ‘slechts’ 1.198 cc stellen. Tot nu. Want sinds dit jaar heeft ook de meer allround power-naked de Desmo-V2 met 1.262 cc en variabele kleptiming als kloppend hart. Een blok dat door Ducati liefkozend tot Mega-Monster is bestempeld. Geen loze kreet, zo blijkt, want de monsterlijke XL-V2 ontwaakt hier in Zuid-Spanje met een diep en vol geluid. Potent, maar niet overdreven luid, laat de Duc via de twee korte uitlaten – in stijl van de XDiavel – weten dat hij tot leven is gekomen. Meteen vanaf het eerste moment hangt de motor ultra-direct, bijna pittig, aan het gas. Toch is de Desmo-V2 niet als een onvriendelijk blok te bestempelen. Rauw vermogen wordt in deze duivelse machine namelijk gecombineerd met hemelse beschaafdheid. Daar zit uiteraard wel een grens aan. Geef je de motor de sporen en laat je het blok meer dan 5.000 toeren draaien, dan komt het inner- lijke beest naar buiten. Vanaf hier is er geen stoppen meer aan. Dat Ducati ervoor gekozen heeft het zadel, net als bij een dragster, wat steun in de rug te laten geven, is dus heel fijn. Voorkomen is immers beter dan genezen. Om ervoor te zorgen dat je zelfs met dit zadel niet alsnog achterover van het gewillige werkpaard valt, is de Diavel ook uitgerust met een in acht stan- den regelbare wheelie-controle en een speciale launch control. Je hoeft dus niet bang te zijn om de sluimerende dragracer in je wakker te maken. Draai simpel- weg het gas helemaal open en laat de koppeling vlot opkomen. De elektronica regelt de rest. Geen burn-outs of lompe power-wheelies, maar precies de juiste stand om al het vermogen en koppel in snelheid om te zetten. Mede mogelijk gemaakt door de nieuwe zesassige IMU van Bosch. Dus ook onder een hellingshoek altijd de optimale versnelling of vertraging. Dit is verder te fine tunen met de drie selecteerbare rijmodi. In de ‘urban’-modus beschikt de machine bijvoor- beeld over 100 van de in totaal 159 beschikbare paarden. Dit elektronische ‘vangnet’ is niet alleen handig, het schept ook heel veel vertrouwen. Zelfs als het spannend wordt, zoals tij- dens de flinke stortbui waar we in het doorgaans zo zonnige Spanje op getrakteerd werden. Hoewel het koppelingshendel zich makkelijk laat inknijpen, heb je het op lange stukken eigenlijk niet nodig. Komt door de prima werkende up-en-down quickshifter, die het opschakelen – zelfs met nauwelijks geopende gaskleppen – duidelijk boven het terugschakelen prefereert. Voor vloeiend terugschakelen wil de Duc liever meer toeren draaien. Verder is er weinig op aan te merken. Daarnaast beschikt de Duc zowel op de in- als uitgaande nokkenas over variabele kleptiming. Deze zorgt ervoor dat je, afhankelijk van de belasting, het toerental en de gekozen versnelling, altijd een passende klepoverlap hebt. Een prachtig stukje technisch vernuft uit Bologna. Hier ontmoet koppel vermogen. Dit blok zit laag in de toeren net zo lekker in zijn vel als hoog. Bij twijfel, pak maar een hogere versnelling. Bij 100 km/ uur draait de dikke twin in de zesde versnelling een uiterst soepele 3.750 toeren per minuut. Een waanzinnig gevoel. Je hoort Motorfietsen worden niet allemaal volgens hetzelfde recept gemaakt. Gelukkig maar. Anders hadden we nooit kennis mogen maken met Ducati’s Diavel. Een rasechte powerbike die voor dit jaar een flinke make-over heeft gekregen. Wat de designers en ingenieurs uit Italië ervan gemaakt hebben? In ieder geval een duivels lekker snoepje! | Tekst: Thomas Schmieder; Foto’s: Ducati, Barraza Torres | EEN DUIVELS MONSTER de enorme zuigers de krukas rond stampen. Op zo’n moment is meteen duidelijk waarom Ducati haar twin Mega-Monster noemt. Aan de andere kant kan de Diavel, wanneer gewenst, dus ook heel handtam zijn. In dit opzicht is de motor precies goed gebalanceerd. Iets dat vooral bij wat lagere snelheden naar voren komt. Wie niet beter weet zou haast kunnen denken dat het een Honda of BMW betreft. Zelfs bij het keren (kleine draaicirkel). Top!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3