MotoPlus 12 2019
NEWSFLASH NEWSFL ASH MOTOPLUS 13 IN 2020 KOMT DE EERSTE BIG BOXER BMW stapt weer in het cruisersegment en heeft daarvoor een nieuw, groter boxerblok ontwikkeld. Na een eerste kennismaking in een custom-motor fiets uit Japan, gevolgd door een motor uit Amerika, is het nu tijd voor een conceptmotor van BMW zelf. In Italië werd namelijk deze BMW Concept R18 getoond. Net als de BMW’s uit de jaren ’50 heeft ook deze conceptmotor een langgerekt design met ‘hardtail’-look en een cantilever-ophanging. Dit wordt gecomplementeerd met een druppelvormige tank en handgemaakt lederen zadel. Ook bij de kleurstelling is duidelijk gekeken naar de machines van weleer. Zo is de Concept R18 in een klassiek zwart/grijze kleurstelling gehuld met witte striping. Een subtiele geelgouden gloed zorgt voor een exclusieve touch. De spaakvelgen, voor 21 inch, achter 18 inch, staan op Metzelers en worden nauw omsloten door dunne spatborden. Maar het meest in het oog springt toch wel het enorme lucht/vloeistofgekoelde boxerblox dat door twee zijdelings geplaatste uitlaten uitademt. Met de presentatie van de Concept R18 heeft BMW ook voor het eerst officieel de cilinderinhoud van 1.800 cc bevestigd. De boxer wordt gevoed door dubbele carburateurs van Solex, net als de BMW’s uit 2002. Of deze ook op de productieversie zullen zitten is nog niet duidelijk. Qua elektronica heeft BMW zich beperkt tot rondom geïnstalleerde LED-verlichting en een elektrische starter. Als we BMW mogen geloven, hoeven we niet lang te wach ten op de eerste seriematige R18. “Een spannend feit is dat BMW in 2020 de eerste seriemotor met de Big Boxer zal presenteren”, aldus het merk. Als die machine een beetje op de Concept R18 lijkt, dan kunnen cruiserfans zich opmaken voor een bijzondere motor fiets. In de zoektocht naar meer downforce aan de voorkant van de motor, richten fabrikanten kun pij len steeds meer op kleine spoilers aan de frontpanelen. Honda niet, zo blijkt uit recent openbaar gemaakte patent tekeningen. Het Japanse merk is namelijk bezig met de ontwikkeling van achteruitkijkspiegels die tevens downforce genereren. Ten minste, daar wijst een eind maart vrijgegeven patent op. Hierin beschrijft Honda hoe kleine vleugel elementen op de achteruitkijkspiegel alsook het design van de spiegels zelf als aerodynamisch hulpmiddel gebruikt kunnen worden. Zo zijn er op de bovenzijden van de achteruitkijkspiegels kleine omgekeerde vleugels geplaatst, waardoor de hele spiegel downforce genereert. De aan de zijkant geplaatste vinnen moeten de luchtstroom controleren. Daarnaast is het geheel ook voor zien van een geïntegreerd knipperlicht. Wanneer we dit stukje vernuft voor het eerst in het echt gaan zien, is nog onduidelijk. Wordt het de Fire blade van 2020? WINNEN! PLUGGERS CUSTOM-FIT Wie zich voor een ritje op de motor niet helemaal in een tex tielpak of leer wil hullen, maar toch beschermd en modieus op pad wil gaan, vindt in de Hornet Bikerjeans van Grand Canyon een goede keuze. De slim-fit motorbroek is gemaakt van stretch denim en is op de kwetsbare delen als knieën, heu pen en het zitvlak voorzien van kevlar. Dit wordt op de knie en heup aangevuld met CE-goed gekeurde protectoren die ver stelbaar en uitneembaar zijn. De jeans is er zowel voor mannen als vrouwen en is verkrijgbaar in het blauw en zwart. Ontbreekt het in jouw kledingkast nog aan zo’n motorjeans? Dan heb je geluk! Wij mogen van Grand Canyon een lezer blij maken met een Hornet ter waarde van € 139,-. Wat je moet doen om kans te maken? Stuur vóór 18 juni 2019 een e-mail naar prijsvraag@motoplus.nl (o.v.v. Hornet) met daarin je naam, adres, woonplaats, broekmaat en de kleur die je graag wil winnen. Uit alle inzenders trekken wij een winnaar. Onderstaand de winnaar van de Premier Delta Systeemhelm: Yannick de Meijere uit Amstelveen. HONDA GEEFT HAAR SPIEGELS VLEUGELS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3