MotoPlus 09
94 MOTOPLUS test + techniek TECHNIEK AERODYNAMICA (DEEL 2) DE AEROD VAN TOER In de eerste aflevering van dit tweeluik ging het over de aerodynamica van sport- en racemotoren; nu kijken we naar toermotoren. Daarvoor gelden weliswaar dezelfde natuurwetten, maar ze worden voor andere doeleinden gebruikt. Op een toermotor telt immers vooral de beschutting tegen weer en wind. | Tekst: Michael Pfeiffer; Foto’s: BMW, fact, Arturo Rivas | Niet veel motorfabrikanten maken zoveel werk van de aerodynamica van hun toermotoren als BMW. De Duitse fabrikant heeft meerdere windtunnels waarin de nieuwste ontwikkelingen kunnen worden getest, waardoor er in plaats van een hoop inschattingswerk veel kan worden geme- ten en verbeterd. Een tijdje terug konden we een uitgebreide reportage maken in dit techniekcentrum, waarbij we een dieper inzicht kregen in het werk van de aerody- namici daar. Tegelijk zijn er tegenwoordig zeer goede simulatieprogramma’s voor supercomputers, waardoor de noodzaak van duur windtunnelwerk steeds verder wordt beperkt. En deze programma’s zijn er niet alleen voor de BMW-ingenieurs, maar ook voor andere merken. Het beeldmateriaal Drukverdeling Een grote kudde microprocessoren is ongeveer 25 uur (!) aan het rekenen tot er een dergelijke drukgrafiek klaar is. Dat loont echter wel de moeite. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3