MotoPlus 09

88 MOTOPLUS reportage REPORTAGE MET DE POSTMOTOR DOOR AUSTRALIË De Kimberley in Australië geldt als een van de meest afgelegen plekken op onze aarde. Waar anderen zich hier doorgaans alleen met een tip-top uitgeruste allroad wagen, komen wij Richard Wilkinson tegen op zijn oude, bijeen­ geknoopte Honda CT1100. Of zoals deze motor in dit deel van de planeet liefkozend wordt genoemd: ‘Postie Bike’. Een motor die doorgaans door postbodes wordt gebruikt. ‘No worries’, aldus Wilkinson. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Thorsten Dentges | POSTIE- BIKER De botten laten zich voelen, iedere beweging doet pijn. Richard Wilkinson ademt diep in, leunt op zijn grote handen en strekt de rug. Dauwdruppels hangen aan de rand van zijn scheve, slechts 40 dollar kostende tent. En hoewel het uit de slaap­ zak klimmen na de bijna vorstkoude nacht meer als een marteling voelt, begint Richard monter aan de nieuwe dag die voor hem ligt. Een dag die start als alle andere op deze toer. Eerst met veel pijntjes door de kou, gevolgd door de eerste zonnestralen die de neus kietelen en dan een vers bakkie koffie om zich op te warmen. Als de zon aan kracht wint, begint Richard met het bijeenrapen van zijn schaarse kampeerspullen. Op zijn gemak sjort hij alles vast, steekt zijn waterfles en tanden­ borstel in een van de zijvakken en controleert het olie- en benzinepeil van zijn Honda. Hij is nu, midden in de meest droge periode, al een week op weg door de Kimberley, een van de dunst bevolkte gebieden van Australië. Je raadt het al… hij heeft vakantie. Richard Wilkinson is 74 jaar, komt uit Perth, en is doorgaans werkzaam als zelfstandig tuinman. Hoewel hij niet langer fulltime werkt en ook de al te zware klussen ondertussen moet afzeggen, voelt hij zich absoluut geen pensionado. Nu heeft hij een paar weken vrij en is hij onderweg. Met een door de post­ dienst afgeschreven motor die hij voor 1.300 Australische dollars op de kop heeft getikt. Omgerekend naar een voor ons bekendere valutasoort komt dat neer op zo’n 800 euro. Een luchtgekoelde viertakt met 110 cc en 36.000 kilometer op de teller. Daarnaast is de kleine Honda uitgerust met een viergangs- halfautomaat en – voor Richard heel belang­ rijk – een carburateur. “Die vertrouw ik een stuk meer dan zo’n nieuwerwetse injectie”, legt hij uit terwijl hij zich klaarmaakt voor vertrek. Richard en de regio zijn beide op hun eigen manier heel bijzonder. Het gebied, in het noorden van West-Australië, is qua opper­ vlakte ruim tien keer groter dan Nederland en toch wonen er in ons kleine kikkerlandje 500 keer meer mensen. Slechts 35.000 mensen wonen er het hele jaar door in de Kimberley. Toch een flink stuk minder dan de kleine 18 miljoen inwoners van Nederland. Niet gek dus dat het landschap in de Austra­ lische regio zich kilometers ver uitstrekt zon­ der enige vorm van beschaving. Het is haast alsof je je op een andere planeet bevindt. Er zijn twee routes die de streek doorkruisen. In het midden de geplaveide Great Northern Highway. En het alternatief is de 700 kilo­ meter lange Outback-track, Gibb River Road genaamd. Die laatste is vooral populair bij offroad-avonturiers. Zelfs voor Australische begrippen ben je hier ver van de ‘gewone’ wereld verwijderd. Dit is een plek waar doorgaans alleen kangoe­ roes en krokodillen elkaar een goede nacht wensen. Wie zich aan de Gibb River Road wil wagen, moet goed uitgerust zijn. Denk aan een antiserum voor het geval je gebeten wordt door een slang, stevige schoenen Kimberley Plateau AUSTRALIË DARWIN PERTH SYDNEY

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3