MotoPlus 09

Als opvolger van de Z800 maakte de in 2017 gepresenteerde Z900 met zijn sterke maar ook lichtvoetige karakter een welhaast verpletterende indruk. Komend jaar is de ravissante naked er ook in een speciale Barracuda-uitvoering, die met allerlei optische lekkernijen het sportieve karakter nog wat extra aandikt. Tijd voor een blokje om! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Guus van Goethem | DRESSED TO IMPRESS Wie Z zegt, zegt Kawasaki. Geen typeaanduiding die zo onlosmakelijk met ‘de groenen’ verbonden is immers. De Z is dan ook al sinds 1972 een vaste basisspeler in Kawa’s line-up en die rol lijkt nog lang niet uitgespeeld. De Z-lijn telt inmiddels niet minder dan vijf modellen, variërend van een A1-rijbewijsvriendelijke Z125 tot de brute Z1000. Allemaal gezegend met een sportief, naar voren aflopend en scherp gelijnd lijnen- spel, waardoor ze unaniem die onmiskenbare Z-uitstraling genieten. Zo ook de Z900, die sinds 2017 het op één na hoogste trapje in de lijn bezet. Als opvolger van de Z800 zou je hem ook kunnen bestempelen als ‘midden­ klasser’, dat is echter wel wat weinig eer voor de ranke Japanner. Om alles even in perspec- tief te plaatsen: de oer-Z1 begon zijn leven in 1972 nog als de sterkste Japanse viercilinder productiemachine ooit. De viercilinder lijn­ motor had een cilinderinhoud van 903 cc, en dat is toch bijna een borrelglaasje minder dan de 948 cc van deze Z900, die qua topvermogen (125 pk tegenover 82 pk) niet geheel verwonderlijk al helemaal geen partij vormt voor de stamhouder. Ook niet voor zijn voorganger Z800 trouwens, niet alleen wat betreft topvermogen, maar ook aangaande het rijklaar gewicht. De 900 is eigenlijk ook geen doorontwikkeling van zijn voorganger, maar een compleet nieuwe machine. Het stalen vakwerkframe, een type dat ook bij onder meer de H2 en Z650 dienst doet, werd volledig nieuw ontwikkeld, terwijl qua blok de vier-in-lijn van de Z1000 als basis diende. Die kreeg een iets kleinere boring (73,4 versus 77 mm), terwijl de slag met 56 mm gelijk bleef aan die van de duizend. Resultaat is een 125 pk sterke machine die rijklaar 210 kilo in de weegschaal legt. Een wereld van verschil met de 231 kilo wegende Z800, die het met maximaal 113 pk moest doen. Prima waarden op papier, die zich in de praktijk ook als uiterst vermakelijk ontpoppen. Dat geldt overigens zowel voor de standaardmachine als deze speciale Barra­ cuda-uitvoering. Zoals de naam al doet ver- moeden, gaat het hier om een Z900 die opge- leukt is met smakelijke high-end spulletjes uit de Luxury-lijn van de gelijknamige Italiaanse accessoiresspecialist. Wat dan precies? Nou, onder meer SKIN-Z spiegels, een verstelbaar rem- en koppelingshendel, LED-knipper- lichten, valdoppen, handvatten, bobbins en een kleine kentekenplaathouder. Dit alles uiteraard geleverd tegen een aantrekkelijke pakketprijs van € 699,-. Nu is het oog van de oplettende lezer ongetwijfeld gevallen op de Akrapovic-einddemper en het niet te mis- sen getinte flyscreen. Die zijn niet standaard uiteraard, maar maken onderdeel uit van een ander pakket waarmee onze testmachine is behangen. Te weten het Performance-pakket, dat daarnaast onder andere nog een tankpad en duozit-cover omvat. Veel spulletjes dus die het sportieve karakter van de Z900 nog eens extra onderstrepen dus. En zorgt dat dan ook voor meer rijplezier? Deels wel ja. De Akrapovic bijvoorbeeld geeft de vier-in-lijn een lekker krachtige, duistere stem, wat stiekem toch wel een glimlach op het gezicht tovert. Daarnaast vormen rem- en koppelingshendel niet alleen optisch een meerwaarde, maar pluk je ook op praktisch gebied de vruchten van het brede stelbereik, en is ook het kleine flyscreen aardig effectief. De spiegels daarentegen moeten het toch vooral van hun uiterlijk hebben. Al het afstel- werk ten spijt bieden ze weliswaar een tril- lingsvrije blik naar achteren, echter vooral op de eigen ellebogen. Kleinigheidje, verder blijft de Z900 domweg een feest om te rijden, met de vier-in-lijn als enerverend middelpunt. Het blok presenteert zich als heel elastisch, pakt daadkrachtig maar subtiel op, heeft al vroeg flink wat power paraat maar daarnaast ook nog een fiks eindschot in huis. Beschaafd in een hoge versnelling door de bebouwde kom rijden doet ’ie wat dat aangaat met hetzelfde gemak als sportief harken door het bochtenrijke achterland. Passend daarbij is ook de afstelling van het rijwielgedeelte, dat weliswaar sportief strak is maar zeker niet oncomfortabel. De dempingskarakteristiek van zowel upside-down voorvork als achter­ schokbreker is in de basis eigenlijk prima, maar mocht je toch nog wat persoonlijke 50 MOTOPLUS rij-impressie RIJ-IMPRESSIE KAWASAKI Z900 BARRACUDA >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3