MotoPlus 05/2019

sport MOTOPLUS 91  MOTOGP-VOORBESCHOUWING SPORT Iets met wens, vader en een gedachte. Maar toch: hoewel Marc Marquez in vijf seizoenen al driemaal in Motegi de MotoGP-wereldtitel naar zich toetrok, lijkt de concurrentie van de vijfvoudig MotoGP-wereldkampioen weer sterker geworden. Bovendien verwacht Marquez dat hij pas in Amerika weer volledig fit is; de schade aan zijn begin december geopereerde schouder bleek veel groter dan verwacht. In Qatar draaide hij al weer 144 ronden, meer dan bijvoorbeeld Rossi en Rins (136), Dovizioso (132) en Crutchlow (118). Maar Dovizioso bekommerde zich niet om één snel­ le ronde en straalde vertrouwen uit. De Itali­ aan ging vorig jaar in de eerste zeven races met lege handen naar huis, iets wat hij zich niet weer kan veroorloven. Met de gegroeide Danilo Petrucci als medewerkende team­ genoot reed Dovi racesimulaties in Sepang en Qatar, een bewijs dat Ducati met vereende krachten sterker verwacht te worden. Bij zijn comeback in Qatar bewees Repsol/Honda’s nieuwe aanwinst Jorge Lorenzo snel te zijn over één ronde, maar langere runs vermeed Lorenzo vanwege zijn nog herstellende pols. Ook Crutchlow is nog niet geheel fit, en voelt zich bovendien nog niet thuis op de Honda. Het Monster Energy Yamaha Team met Rossi Dat zeker! Franco Morbidelli werd vorig jaar zoals verwacht ‘Rookie of the Year’, met Hafizh Syahrin op maar vier punten achter hem. Xavier Simeon en de puntloos gebleven Tom Lüthi slaagden er echter niet in om aan te tonen dat ze in de klasse thuishoorden. Met Moto2-wereldkampioen Francesco ‘Pecco’ Bagnaia, voormalig Moto3-wereldkampioen Joan Mir, Miguel Oliveira, vice-kampioen in de Moto3 en Moto2, en zelfs Fabio Quartararo, tiende in de Moto2, is de nieuwe generatie definitief opgestaan. Bagnaia, Mir en Quarta­ raro waren nog niet eens geboren toen Valentino Rossi in 1996 zijn eerste 125 cc-GP won. Bagnaia was op de Alma Pramac Ducati GP17 zeer sterk in Sepang, Suzuki’s Mir was snel én constant in Sepang én Doha en Quartararo was de verrassing van de laatste wintertest. De pas 19-jarige Fransman van Petronas Yamaha SRT verraste niet alleen met een tweede tijd, maar ook met een sterke ‘long run’. Op de Tech3 KTM heeft Oliveira wat meer tijd nodig, maar teamgenoot Syahrin heeft hij volledig in de schaduw gezet. STELLING 4: De vier rookies vormen een spannender kwartet dan de nieuwelingen van 2018 STELLING 5: De beslissing in de strijd om de wereldtitel valt later dan in Japan Jorge Lorenzo maakte in Qatar zijn comeback nadat hij in januari zijn schippersbotje brak. Over één ronde was hij snel op de Repsol Honda. Danilo Petrucci is een van de drie MotoGP- coureurs die nog nooit een Grand Prix wist te winnen. Dit jaar heeft hij betere kansen dan ooit. en Viñales lijkt er beter voor te staan dan vorig jaar – Viñales zei dat de 2019-M1 voor hem de beste Yamaha tot nu toe was. Voor de 40-jarige Rossi begint de tijd te dringen aan de vooravond van zijn 24e Grand Prix-seizoen. Rossi’s vorm in de laatste races van 2018 en zijn niet-aflatende wedstrijdmentaliteit maken dat zijn naam altijd genoemd zal worden in het rijtje kanshebbers – een favoriet is hij echter niet. Wil de ook pas 23-jarige Alex Rins een titelkanshebber worden, dan zal hij in mentaal opzicht moeten zien om te gaan met die nieuwe status. De zelfverzekerde houding die de Spanjaard toonde in Maleisië en Qatar maar ook in de tweede helft van het vorige seizoen, doet echter vermoeden dat Rins ook psychisch sterker is dan ooit. Een ‘dark horse’ zijn Rins en Suzuki niet langer. Outsiders zijn er echter nog meer dan genoeg. Jack Miller beschikt over een Ducati GP19, Franco Morbidelli zit op de nieuwste Yamaha M1, Joan Mir op een 2019-fabrieks- Suzuki en Pecco Bagnaia maakte op de 2018-Ducati al indruk. Een podium in droge omstandigheden lijkt voor Pol Espargaró en zeker voor Johann Zarco ver weg, maar top 5-klasseringen zullen in KTM’s derde MotoGP-seizoen worden gekoesterd. Maar twaalf man binnen één seconde tijdens de test in Sepang en zelfs vijftien binnen één tel in Qatar geven één garantie: saai wordt het MotoGP-seizoen alwéér niet. Nieuwe kleuren, nieuwe kansen. Aleix Espargaró is over de 2019-Aprilia een stuk beter te spreken dan over de voor­ ganger. Het wilde nog niet echt lukken met Johann Zarco op de KTM. Het vertrouwen en het gevoel ont­ breken nog.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3