MotoPlus 05/2019

84 MOTOPLUS mijn trots MIJN TROTS PAUL HENDRICKSEN EN ZIJN BENELLI TNT ZELF MET JE TROTS IN MOTOPLUS? Heb je zelf een bijzondere machine staan of een motor met een apart verhaal of gewoon een alledaags stalen ros waar je trots op bent, stuur dan even een mailtje met foto naar mail@motoplus.nl o.v.v. ‘Mijn Trots’ om je aan te melden. reden om er wat aan te veranderen. Het ontwerp is super, dat mag je niet verkloten. En wat wil je er opzetten? Radiale rem­ klauwen zitten er standaard op, wave-discs ook, evenals een carbon uitlaat. Ik zou niet weten wat je er aan veranderen moet. Dat geldt eigenlijk voor elke Benelli, ieder ontwerp is zo doordacht, als je iets aan­ past wordt het er vaak niet beter van. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de koplamp, die zie je niet alleen van voren, maar ook van de zijkant. En het frame, dat is niet alleen maar functioneel, de machine stuurt als een scheermes, maar ziet er ook nog eens bij­ zonder fraai uit. De voetsteunen lopen in de vorm van een B van Benelli en zo zijn er nog tal van dit soort designstukjes. Over ieder detail is echt nagedacht, het is een com­ pleet ontwerp. Ze zijn in 2000 begonnen met ontwerpen en in 2002 was de definitie­ ve versie van de TnT klaar. Dat is inmiddels zeventien jaar geleden en toch mag ’ie nu nog steeds gezien worden. Dat is toch knap. Je koopt gewoon een kunststukje!”   < is dat ik nu de tweede eigenaar ben. Buiten een andere mapping, zodat het blok wat soepeler loopt, is er verder namelijk niets aan gedaan. Er is vind ik ook helemaal geen Je kunt veel van de Benelli TnT (Tornado naked Tre) zeggen, maar zeker niet dat ’ie doorsnee is. Dat geldt zowel voor de allesbehalve alledaagse driecilinder in het vooronder (rechts) als de algemene styling van deze exoot, die zich met tal van fraaie details in het voetlicht rijdt. Zoals bijvoorbeeld de prachtige swingarm met excentrische kettingspanner.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3