MotoPlus 05/2019
occasion MOTOPLUS 81 2015–2019: Versys 650 Vermogen gestegen naar 69 pk. Stroom- lijndelen, koplamp en dashboard gemodi- ficeerd. Het ruitje is 70 procent groter en de tank meet nu 21 in plaats van 19 liter. Remklauwen en -blokken vóór gemodifi- ceerd, remschijf achter groter. Nieuwprijs: € 8.799,-. TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI VERSYS (2007) *MotoPlus-metingen MOTOR De uit de ER-6 afkomstige en voor gebruik in de Versys gemodificeerde krachtbron laat onverholen zien hoe dynamisch 64 pk vermogen kan zijn. Al vanaf 2.000 toeren wil de paralleltwin daadkrachtig voorwaarts en voelt daardoor in de toerenkelder duidelijk sterker aan dan het naakte zuster model. Bovenin dooft het kaarsje van deze vierklepper dan wel weer snel. Bij de model-update in 2015 beloofde Kawasaki vijf extra paardenkrachten. Maar aangezien het motorblok sinds het debuut altijd beduidend meer vermogen leverde dan door de fabriek opgegeven, bleef de daadwerkelijke vermogens plus beperkt tot een pk of twee, drie. RIJWIELGEDEELTE Het sterkste punt van de Versys. De Kawasaki laat zich met speels gemak insturen en volgt dan heel nauwkeurig de uitgestippelde lijn. De aanduiding funbike slaat de spijker op zijn kop. Ondanks de lange veerwegen zijn de veer elementen stug en geeft de voorzijde een goed gevoel over wat er onder het voorwiel gebeurt. Bij de model-updates die volgden, ontwikkelde de Kawasaki zich echter meer van allrounder naar toermachine. Een deel van de haast fenomenale wendbaarheid ging zo door de jaren heen verloren, het sportieve randje ging er dus wat vanaf. Sinds modeljaar 2015 heeft de achterschokdem- per geen stelmogelijkheid voor de uitgaande demping meer en kan alleen de veervoorspanning nog worden versteld. De voetsteunen hebben ook een iets meer op comfort gerichte positie gekregen en staan inmiddels 15 millimeter lager en 20 millimeter verder naar voren. PRAKTIJK Een uitstekende ergonomie en een laag verbruik – op secundaire wegen slechts 1 op 24,4. De Versys is een uitstekende partner in de alledaagse prak- tijk. De brede vermogensband minimaliseert het aantal schakelvoortgangen en maakt de Kawasaki met name in stadsverkeer enorm makkelijk te rijden. Snelweg-etappes zijn dankzij de goede windprotectie ook geen probleem. Kleinere rijders hebben bij een zithoogte van 850 millimeter (model 2007) wellicht wat moeite om de voeten stevig op de grond te zetten. VEILIGHEID Exemplaren zonder ABS zijn op de occasionmarkt nauwelijks te vinden. Sportief ankeren is in ieder geval heel goed mogelijk, maar bij modellen van voor de update in 2015, waarbij ook de remmen onder handen werden genomen, vraagt dat wel enige handkracht. De tot 2009 gebruikte koplamp verlicht de weg maar matig. Bij alle daaropvolgende modellen is de licht opbrengst beduidend beter. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde parallelmotor, vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 83,0 x 60,0 mm Cilinderinhoud 649 cc Max. vermogen 47,0 kW (64 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 61 Nm bij 6.800 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motorblok als dragend gedeelte, upside-down voorvork, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter met enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 ■■ BANDENMATEN 120/70ZR17; 160/60ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.415 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 108 mm, veerweg v/a 150/145 mm, zithoogte* 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 210 kg, tankinhoud 19 liter. ■■ PRESTATIES Topsnelheid 185 km/uur Acceleratie 0–100 km/uur* 4,1 sec Rollende acceleratie 60–140 km/uur* 9,7 sec Verbruik secundair* 1 op 24,4
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3