MotoPlus 05/2019
80 MOTOPLUS occasion OCCASION KAWASAKI VERSYS 650 De Kawasaki Versys 650 kan niet van alles een beetje, maar kan het meeste zelfs heel goed. Echt doorbreken deden de eerste generaties van deze Japanner echter niet, maar als occasion zijn het hoe dan ook aanraders. | Tekst: Fabian Dresler; Foto’s: Markus Jahn, Kawasaki | Tegenwoordig is het klip-en-klaar: de Versys 650 is een crossover. Gek eigenlijk dat dit segment bij de lancering van deze Kawasaki in 2006 nog helemaal niet bestond. Destijds werd de 650 beschouwd als een hybride van een naked bike en een toermachine, en dat in een jasje dat het midden hield tussen een supermoto en een allroad. In de zoektocht naar het bijpassende hokje, want daar stoppen we motoren toch het liefste in, kwam de Versys in het hoekje met funbikes terecht. Ook goed, want lol kun je met deze paralleltwin absoluut hebben. Met name de vederlichte handelbaarheid, de ruime grondspeling en de actieve zitpositie overtuigen. Kawasaki combineert deze deugden met een fors wind scherm en een koppelsterke krachtbron. Op papier levert de twin weliswaar maar 64 pk, maar de Kawasaki heeft een enorm breed bruikbare vermogensband. In zijn totaliteit dus een veelbelovend concept. Desondanks werden de eerste generaties van deze alles kunner nooit de echte verkooptoppers die ze er bij Kawasaki in zagen. Dat had twee redenen. Ten eerste was het design van het neusje voer voor discussie en was het zeker niet ieders smaak – je vond het mooi of niet (meestal het laatste). Ten tweede snoepte het zustermodel van de Versys, de ER-6, de nodige potentiële klandizie af met meer vermogen en een beter in de smaak vallend design, en die stond natuurlijk vlak bij de Versys in de showroom. Dat de Versys in een rechtstreeks familieduel op alle onderdelen – even afgezien van het topvermogen – de bovenliggende partij was en ook bij de prijs-kwaliteitverhouding beter uit de verf kwam, bracht echter geen verandering in de zaak. Als occasion kan de Versys 650 zijn sterke punten echter beter uitbuiten. Met hoog- waardige componenten en een goede afwerking is de Versys 650 ook voor een tweede of derde eigenaar een trouwe metgezel. 2006–2008: Versys Lancering van de op de ER-6 gebaseerde Versys, die vanwege zijn upside-down voorvork en forse aluminium swingarm een beter en veelzijdiger rijwielgedeelte heeft. De eerste modeljaren is er nog keuze tus- sen ABS- en non-ABS-modellen. Kleuren: oranje, zilver en zwart. Nieuwprijs met ABS: € 8.498,-. 2009: Versys ECU, katalysator, lambdasonde en uitlaat- demper gemodificeerd. Voorrem over genomen van de ER-6. Optische update: transparante knipperlichtglazen. Zilver wordt in de kleuropties vervangen door zilvergrijs. Nieuwprijs: € 8.598,-. 2010–2014: Versys 650 Eerste grote model-update met nieuwe kop- lamp, ruit, zadel en dashboard. Verder heb- ben de knipperlichten een nieuwe positie en zijn zowel versnellingsbak- en koppelingsdek- sels, spatborden en stroomlijndelen optisch aangepakt. De bevestigingspunten van het motorblok zijn voortaan in rubber gelagerd. Nieuwprijs: € 8.998,-. MULTITALENT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3