MotoPlus 05/2019

test + techniek MOTOPLUS 75  Avon Deze Engelse fabrikant geniet met name onder cruiser- en customlief­ hebbers een hoog aanzien. En precies voor deze doelgroep heb­ ben de Britten voor komend jaar de opvolger van de bekende en populaire Cobra geïntrodu­ ceerd. Daarbij lag het zwaartepunt met name op de levensduur (lees: hoge kilometrages), een markant design (inclusief whitewall-versie) evenals een enorme bandbreedte aan beschikbare maten: de Cobra Chrome is er voor wielmaten tot 23 inch en een bijna niet te vatten breedte van 340 mm! Bridgestone De Japanse bandenspecialist presenteert voor het nieuwe seizoen niet één maar meteen maar twee nieuwe soorten rubber. Daarbij zijn we bijzonder benieuwd naar de sport­ band S22 . Zijn voorganger liet tijdens de laatste sportbandentest (zie MotoPlus 13/2017) een bijzonder uitgebalanceerde in­ druk achter op zowel het circuit, secundaire wegen als nat wegdek, bleek bovendien ook prima kilometers te kunnen maken. De S22 zou door een verbeterde handling en meer grip nog beter voor de dag moeten komen. Die S22 ligt af-fabriek trouwens om de velgen van de nieuwe Kawasaki ZX-6R. Met de nieuwe offroad-band AX41 wil Bridgestone com­ pleet de andere kant op, van de gebaande paden af dus. Dit zustertype van de reeds bekende A41 allroad-band is met zijn relatief stijve compound en grove profielblokken vooral gericht op maximale tractie in het terrein, in het bij­ zonder in modder en gravel. Beschikbaar in de belangrijkste offroad-maten tot 120/170. Continental De banden van deze Duitse leverancier maken in onze testen vooral de sier met een extreem korte opwarm­ tijd, wat ook weer één van de kerncompetenties van deze nieuwe allroad-band Trail Attack 3 zou moeten zijn. Na anderhalve kilometer, zo belooft Conti zelf, is het asfaltgeoriënteerde rubber voor GS & consorten al op bedrijfstemperatuur. Een boude claim die we graag zelf in de praktijk gaan staven. De optimale mix tussen grip en levensduur, ook dat is traditie bij Conti, moet worden gewaarborgd door een speciale techniek genaamd ‘Multigrip’. Op de kwaliteiten die de Road Attack 3 in 2017 de winst in de toerbandentest (zie MotoPlus 14/2017) brachten, mag komend jaar ook de scooterpiloot zich verheugen. Prima handling, wendbaar en uit­ stekende prestaties op nat wegdek, zo omschrijft Bridgestone namelijk zelf haar nieuwe Scoot . Cobra Chrome Dunlop Sportsmart TT De Dunlop kent een 50/50 inzetgebied (secun­ daire weg/circuit) en weet daarmee zowel op het circuit als rondom huis te overtuigen. Dat leverde hem de eerste plaats op. In de regen is de concurrentie echter beter. Pirelli Diablo Rossa Corsa II Het inzetgebied kan voor een uiterst sportief getrimde band als deze bijna niet breder. De Diablo Rosso Corsa II is de snelste op het cir­ cuit, maar overtuigt ook op secundaire wegen en zeker op nat asfalt. De terechte winnaar! Het afgelopen jaar organiseerden we vanwege de beschikbaarheid van speciaal, uiterst sportief getrimd schoeisel eens een keer een sportbandentest van een heel andere orde. Een kwartet banden in de maten 120/70ZR17 en 200/55ZR17 werd rond de velgen van een 200 pk sterke BMW S1000RR gelepeld. De kerndiscipline tijdens de test was natuurlijk de prestatie op het circuit, maar daarnaast wer- den ook de kwaliteiten op zowel secundaire wegen als nat asfalt in het testprotocol opgenomen. Deze twee zijn onze tip: Best of -Bandentest: hypersportbanden Hypersport S22 Scoot Trail Attack 3 Adventurecross AX41

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3