MotoPlus 05/2019

reportage MOTOPLUS 45  Een aluminium replica-blok, dat was de oplossing die Harrie Vaesen (71) bedacht toen hij problemen kreeg met zijn klassieke Ariel-racer. Het gietijzeren blok bleek namelijk niet bestand tegen de pk’s die hij eruit perste. In tien maanden van beitelen, frezen, kotteren, boren en zagen toverde hij vier blokken massief aluminium om tot een replica van een Ariel vierkleps eencilinderblok. | Tekst en foto’s: Ad van Poppel | HUISVLIJT Harrie Vaesen is geen onbekende in de Benelux-motorwereld. In de jaren ’70 reed hij zijspanraces bij de NMB, de Neder­ landse Motorsport Bond (‘de zwarte bond’ uit het zuiden). Hij kwam met een zijspan in speedway- en grasbaanraces uit en reed in 1987 met bakkenist Raf Demaret Paris-Dakar. Tegenwoordig is hij echter bijzonder actief in de oldtimerwereld. Als deelnemer aan oldtimerritten met een Ariel en als deel­ nemer aan klassieke demo-races in Neder­ land van zowel de HMV (Historische Motor­ sport Vereniging) als het CRT (Classic Racing Team). Daarnaast zie je hem ook veel bij de races van de Classic Racing Motorcycles Belgium. En ook dat racen doet hij met een Ariel, eentje uit 1938. Dat Vaesen met Ariels rijdt, berust eigen- lijk louter op toeval. Dertien jaar geleden ging hij met prepensioen en zocht daarom een ander tijdverdrijf, een hobby zeg maar. Dat werden oldtimermotoren, en dan zowel voor op straat als het circuit. “Ik dacht, ik moet iets te doen hebben en ben toen met classics gaan racen. Ik had nog een Weslake- blok liggen en heb vervolgens een Windle- zijspanframe nagebouwd, waar ik een hele winter mee bezig ben geweest. De eerste race was bij het CRT. ‘Oh’, zeiden ze daar, ‘een Weslake, dat loopt wel hard, maar niet lang.’ Maar ik stond bijna nooit aan de kant en heb er tien jaar mee geracet. Ik had de motor overigens wel helemaal gedemonteerd en weer opgebouwd. Dat sleutelen is ook deel van de hobby, heel mijn leven heb ik als bankwerker en onderhoudsmonteur gewerkt. Ik heb zelfs een jaar of zeven auto- en vrachtwagenmotoren gereviseerd.” Na afloop van zijn actieve loop- baan sluit Vaesen zich aan bij de Old Motor­ cycle Association en tikt een Ariel 600cc- zijklepper uit 1940 op de kop voor op straat. Via die Ariel komt Vaesen in contact met het Ariel Racing Team uit het Belgische Peer. “Die mannen hadden een oude Ariel-racer gekocht en wilden daarmee in 2007 deelne- men aan de Classic Trophy op het circuit van Zolder. De machine had echter een vastloper gehad en ze vroegen of ik er eens naar wilde kijken. Middels een zuiger van een Yamaha XT500 kreeg ik het blok vervolgens weer aan het lopen”, aldus Vaesen. Het racegebeuren van de mannen uit Peer is echter nooit een succes geworden, slechts één seizoen duurde dat. “Ik vroeg of ze nog gingen rijden. ‘Nee’, was het antwoord. Toen gaf ik aan wel met die machine te willen racen en dat was goed. Dat was dan wel op voor- waarde dat ik de motor mocht prepareren zoals ik het zelf graag wilde. Wel nodig ook, die racer was eigenlijk hopeloos. De lagers van wielen en vering waren niet goed, ik heb er nieuwe wielen op gezet en de motor gerevi­ seerd.” De aanpassingen sorteerden in ieder geval enig effect, het eerste ‘optreden’ met de Ariel resulteerde in een derde plaats. Een mooi succes, maar geen reden voor Vaesen om op zijn lauweren te gaan rus- ten. Hij werkte gewoon verder aan de Ariel, steeds maar weer proberend om zaken te verbeteren. “Die Ariel had een gietijzeren kop en daardoor was ik wat beperkt in de mogelijkheden. Ik heb toen een aluminium kop van een BMW 750 genomen en die aan- gepast aan de Ariel, onder meer de compres- sie werd verhoogd. Ik heb die kop ook laten flowen bij Hero Bos in Nederland, maar toen ik er twee of drie keer mee gereden had, was het carter doormidden. Met een ander carter reed ik vervolgens weer een paar races. Tij- dens de Historic Race van Zolder afgelopen jaar echter, zag ik na een paar rondjes rijden olie op mijn laars. Bleek dat ook dat carter was gescheurd. Dan weet je dat je de motor te ver hebt opgevoerd, het carter kon de krachten simpelweg niet meer aan.” Het alternatief was een compleet nieuw carter, maar zijn jongere broer Jozef Vaesen Met zijn Ariel is Harrie Vaesen een veel geziene deel­ nemer tijdens klas- sieke demo-races. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3