MotoPlus 05/2019

test + techniek MOTOPLUS 41  In tegenstelling tot de vriendelijke heer op de hoofdfoto, wiens outfit groten­ deels op zowel de actuele temperaturen als de huidige veiligheidsstandaard is gebaseerd, bestaat de rijuitrusting op die Aziatische markten voornamelijk uit T-shirt, korte broek en een paar slippers. En omdat het met blote voeten niet echt comfortabel schakelen is, functioneert de vierversnellingsbak als volgt: vrijloop, tik naar voren en de eerste versnel­ ling is ingeschakeld. Een centrifugaalkoppe­ ling zorgt vervolgens bij stijgend toerental voor de krachtoverbrenging richting achter­ wiel. Een tweede tik naar voren zorgt voor het inschakelen van de tweede versnelling, een derde tik voor drie enzovoorts. Het schakel­ pedaal bedient gelijktijdig ook de koppeling, de linkerhand heeft tijdens het schakelproces dus vrijaf, een koppelingshendel is er dan ook niet. Bij het stoppen volgt dan de echte clou: je rijdt in de vierde versnelling naar het verkeerslicht, stopt, tikt nog een keer naar voren en… daar is de vrijloop weer. En zo kan het spelletje weer opnieuw beginnen. Een sper zorgt er daarbij voor dat enkel in stilstand de vrijloop of eerste versnelling ingeschakeld kan worden. Moet er tijdens het rijden terug­ geschakeld worden, dan voldoet een tik met de hak. Hak, teen en omgekeerd dus. Waarbij subtiel koppelen een gevoelige hak vereist. Ben je eenmaal gewend aan het systeem, dan wil je niet snel anders meer. Door de meer directe overbrenging voelt de slechts 10 pk sterke viertakt rijdend ook een stuk frivoler aan dan een even sterke scooter met een variomatic. En spaarzaam met de brandstof is de 125 ook. Ondanks de allesbehalve optimale omstandigheden, temperaturen rond het vriespunt in combinatie met zware kleren en flinke ballast, stelt de Cub zich op de stan­ daard verbruiksronde tevreden met slechts 1 op 54,1. Tijdens de officiële World Motor■■ MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, benzine-injectie, geregelde katalysator, accu 12 V/3,5 Ah, centrifugaalkoppeling, vier- versnellingsbak, ketting. Boring x slag 52,4 x 57,9 mm Cilinderinhoud 125 cc Compressie 9,3 : 1 Max. vermogen 7,1 kW (10 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 10 Nm bij 5.000 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop­ voorvork Ø 26 mm, stalen swingarm, stereo achterschok- dempers, schijfrem voor Ø 220 mm, dubbelzuiger remklauw, trommelrem achter Ø 130 mm, ABS. Aluminium gietwielen 1.85 x 17; 1.85 x 17 Banden 70/90-17; 80/90-17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.245 mm, balhoofd­ hoek 63,5°, naloop 71 mm, veerweg v/a 100/84 mm, zithoog- te 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt 109 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht 215 kg, tankinhoud 3,7 liter. Garantie 2 jaar Kleuren blauw en rood Prijs NL € 3.899,- / B € 3.599,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Honda Motor Europe, www.honda.nl en www.honda.be TECHNISCHE GEGEVENS HONDA SUPER CUB C125 Links het hak-teen- schakelpedaal, dat tege- lijkertijd ook de koppeling bedient. Daaronder het kleine, overzichtelijke cockpitje met analoge snelheidsmeter. Rechts­ onder: over de noodzaak van een keyless-start kun je discussiëren, feit is dat het er gewoon op zit. cycle Test Cycle (WMTC), waarbij het officiële verbruik van de motor wordt gemeten, reali­ seerde de Honda zelfs 1 op 66,7. Daarbij gaat de tweeklepper behoorlijk gecultiveerd en stil te werk, al is ’ie niet helemaal gevrijwaard van onvolkomenheden. De koppeling pakt bijvoor­ beeld erg vroeg aan, bijna direct na stationair toerental, wat vrij storend is. Bovendien is de kleine Honda hier in Nederland enkel als solo- machine verkrijgbaar en is de enige opberg­ mogelijkheid, onder het rechter zijdeksel, al met een flinke portemonnee helemaal vol. De afstelling van het rijwielgedeelte, met een wat softe demping, is ook niet optimaal en zorgt voor onrust op slecht wegdek. Desondanks beperkt dat het rijplezier net zo weinig als het feit dat ondergetekende met een lengte van 1.86 meter gevoelsmatig zo’n twintig centimeter te lang is voor de Super Cub. Het is in ieder geval behoorlijk krap achter het beenschild. Maakt allemaal niets uit. De Cub rijdt vlinderlicht, je draait hem op een euro en hij hupt als vanzelf op de middenbok. Aan de voorzijde zorgt ABS voor de veiligheid, achter kun je de boel gewoon laten roken. Onder de streep echter is het vooral een motor die je in het hart raakt. Vol!   <

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3