MotoPlus 05/2019

40 MOTOPLUS test + techniek COMPACTTEST HONDA SUPER CUB C125 Hak, teen en hoog het been? We zijn toch niet in de plaatselijke dansschool? Nee, inderdaad, wij gaan een rondje rijden met Honda’s Super Cub. Toch is de geniale ver- snellingsbakbediening van deze meest geproduceerde tweewieler ter wereld met die eerste twee woorden treffend beschreven: hak en teen! | Tekst: Stefan Glück; Foto’s: Björn Gramm | HAK, TEEN EN HOOG HET BEEN Nauwelijks te geloven, maar desondanks waar: de in Europa nauwelijks bekende en tot dusver ook nooit officieel in Nederland gevoerde Honda Super Cub is een motorfiets van superlatieven! Aller­ eerst omdat deze opvallende tweewieler afgelopen jaar zijn 60e (!) verjaardag vierde. En ten tweede omdat ’ie in oktober 2017 de magische grens van 100 miljoen gepro­ duceerde exemplaren doorbrak. Honderd miljoen, laat dat getal even op je inwerken! Vanaf deze kant daarmee in ieder geval alsnog gefeliciteerd! Dat succes is ’m niet toevallig komen aan­ waaien. De behoorlijk pragmatisch inge­ stelde oprichter van het Honda-imperium, Soichiro Honda, had iets meer dan zes decennia geleden een goedkoop stadsvoer­ tuig (Cheap Urban Bike) voor ogen, dat voor iedereen zowel bereikbaar als beheersbaar was. Beide doelen mogen inmiddels als behaald worden afgevinkt, ondanks dat de Super Cub hier te lande met een prijs van € 3.899,- zeker niet als goedkoop mag wor­ den bestempeld. Op de kernmarkten in Zuidoost-Azië wordt de eencilinder deels voor prijzen onder de duizend euro aangeboden. Dan wel met een iets eenvoudigere uitrusting, waarbij onder meer ABS ontbreekt. En precies daar in Azië komt ook de deels in de kop van dit verhaal aangevoerde manier van schakelen pas echt tot z’n recht.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3