MotoPlus 05/2019

test + techniek MOTOPLUS 39  MV Agusta Triumph Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 33 34 31 Rollende acceleratie, acceleratie en motorkarakteristiek van alle drie de motoren zijn van hoog niveau. Deze 800cc-driecilinders zijn uitstekende motoren voor secundaire wegen. Het enorm fijne aanspreekgedrag, de boterzachte lastwisselreacties en de soepel schakelende versnellingsbak zijn gekende kwaliteiten van de Triumph. Ook de MT-09 scoort goed op dat vlak (met dit keer een goed werkende quickshifter) en loopt net zo mooi rustig als de Triumph. De driecilinder uit Varese wordt nog altijd geken­ merkt door vrij harde lastwisselreacties. Bovendien start de MV wat minder spontaan en werkt de koppeling relatief zwaar. Van de begrensde topsnelheid van de MT-09 mag je vinden wat je wilt, maar het kost wel punten op het onderdeel ‘topsnelheid’. WINNAAR MOTORBLOK: TRIUMPH Acceleratie 40 29 31 29 Topsnelheid 30 21 21 15 Motorkarakteristiek 30 23 24 25 Gasrespons 20 13 15 13 Lastwisselreacties 20 12 15 13 Motorloop 20 12 14 14 Koppeling 10 7 8 8 Schakelen 20 10 15 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 9 Starten 10 6 8 8 TOTAAL 250 175 194 179 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 34 30 30 De handelbaarheid van de MV is van een andere planeet. Krappe opeenvolgende boch- ten zijn een feestje voor de Italiaan. Ook de Triumph en de Yamaha zijn heel handelbaar maar ook beduidend stabieler en daardoor ook net even wat makkelijker om te rijden. De RS stuurt enorm precies in en biedt dankzij de Supercorsa SP’s bovendien uit­ stekende feedback. De grondspeling van de MV en ook de Triumph is enorm, hier heeft de Yamaha met zijn lange slijtbouten het nakijken. Daarentegen kent de vering van de MT-09 dan weer veel stelmogelijkheden. Comfort is in dit segment van ondergeschikt belang, maar de harde vering van de Brutale is, achter nog meer dan voor, wat te veel van het goede. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: TRIUMPH Stabiliteit in bochten 40 26 31 29 Stuurgedrag 40 28 31 28 Feedback 10 8 9 8 Mogelijke hellingshoek 20 19 19 16 Rechtuitstabiliteit 20 13 15 15 Veringafstelling voor 20 13 15 14 Veringafstelling achter 20 12 15 14 Instelmogelijkheden vering 10 6 6 8 Veercomfort 10 4 5 6 Rij-eigenschappen duo 20 10 13 13 TOTAAL 250 173 189 181 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 29 28 27 Alle drie hebben ze op geheel eigen wijze een geslaagde ergonomie, waarbij de MV de uitgelezen naked bike is, de Triumph heel sportief zit en de Yamaha eerder comfortabel. De Street Triple RS is voorzien van een prima boordcomputer met veel functionaliteiten en een goed TFT-display. Ook heeft de Triumph verstelbare hendels en een uitstekende actieradius. De MV blinkt uit met zijn hoge afwerkingsgraad. Dat doet ook de Triumph, terwijl de MT-09 SP bijzonder mooi in de lak staat. Duo? Windprotectie? Bagage? Dit zijn naakte sportfietsen. Het is dus allemaal tot een minimum beperkt. De spiegels van de Triumph ogen mooi, maar je ziet er weinig in. De Yamaha moet passen als het om de maximale belading gaat. WINNAAR PRAKTIJK: TRIUMPH Ergonomie passagier 20 5 7 4 Windbescherming 20 1 0 0 Zicht 20 12 10 13 Lichtopbrengst 20 14 15 15 Uitrusting 30 7 18 15 Gebruiksgemak/onderhoud 30 17 18 19 Opbergmogelijkheden 10 1 0 1 Maximale belading 10 6 6 3 Actieradius 30 16 26 16 Afwerking 20 16 16 15 TOTAAL 250 124 144 128 VEILIGHEID Remwerking 40 32 31 31 Drie remmen van topniveau, waarbij de MV nipt met de eer gaat strijken. Vanwege de korte wielbasis heeft de liftherkenning het druk. Fading is bij geen van de drie een thema, een liftend achterwiel met duopassagier wel. Wat elektronische hulpjes betreft is de Triumph het best bedeeld met een fijn werkende en betrouwbare tractiecontrole, die in Track-modus bovendien vrij programmeerbaar is. Het ABS van de Yamaha regelt wat grof af, terwijl de MV Agusta zijn stuurdemper ook echt nodig heeft. WINNAAR VEILIGHEID: TRIUMPH Remdosering 30 27 26 25 Remmen met duo/fading 20 13 14 12 Oprichten bij remmen 10 7 8 7 ABS-werking 20 14 13 12 Stuurslaan 20 12 13 12 Elektronische hulpsystemen 10 6 9 5 TOTAAL 150 111 114 104 KOSTEN Garantie 30 15 15 15 Het lage benzineverbruik en de, net als bij de Yamaha, overzichtelijke onderhoudskosten bezorgen de Triumph ook hier de winst. Het verbruik van de MV Agusta is niet meer van deze tijd. WINNAAR KOSTEN: TRIUMPH Verbruik (secundaire weg) 30 16 23 20 Inspectiekosten 20 9 15 15 Onderhoudskosten 20 7 8 9 TOTAAL 100 47 61 59 TOTAALSOM 1000 630 702 651 PLAATS 3 1 2 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 6,2 9,2 8,6 Yamaha WINNAAR PRIJS-KWALITEITVERHOUDING TRIUMPH Hier hadden velen wellicht de Yamaha als winnaar verwacht, maar de puntenvoorsprong van de Triumph is dusdanig groot dat ook deze titel naar de Brit gaat.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3