MotoPlus 05/2019

eerste test MOTOPLUS 29  Alle drie de modellen hebben dit nieuwe LCD-dashboard met grote versnellingsindicator en (hier niet zichtbaar) een instelbare schakel­ flitslamp. De lay-out en het letter- en cijfertype zijn goed, de afleesbaarheid is echter niet in alle lichtomstandigheden optimaal. De lagere stuurhelften van de CBR500R zitten nu onder de (nieuwe) kroonplaat, wat een sportievere zit­ positie en mooiere aanblik geeft. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin met 180°-krukas en balansas, twee ketting-aangedreven bovenliggende nokken­ assen, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, 2x Ø 34 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 67,0 x 66,8 mm Cilinderinhoud 471 cc Compressie 10,7 : 1 Max. vermogen 35 kW (48 pk) bij 8.600 tpm Max. koppel 43 Nm bij 6.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, veervoorspanning instelbaar, stalen swingarm met progressief hevelsysteem en monoschokdemper, veervoor- spanning instelbaar, schijfrem voor Ø 320 mm met dubbel­ zuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Wielmaten 3.50 x 17; 4.50 x 17 Bandenmaten 120/70 ZR17; 160/60 ZR17 Banden in test Michelin Road 5 (Dunlop Sportmax D222) ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.410 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 102 mm, veerweg v/a 120 mm/n.o., zithoogte 785 mm, rijklaar gewicht met volle tank 189 kg (192 kg), tank­ inhoud 17,1 l. Garantie 2 jaar Kleuren rood-zilver, matzwart, wit-blauw, oranje-zilver (rood-zwart, wit-groen, matgrijs) Prijs CB500F NL € 7.458,- / B € 6.399,- Prijs CBR500R NL € 8.258,- / B € 6.899,- AFWIJKENDE TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CB500X ■■ RIJWIELGEDEELTE voorrem enkele Ø 310mm-schijf. Wielmaten 2.50 x 19; 4.50 x 17 Bandenmaten 110/80 R19; 160/60 R17 Banden in test Dunlop Trailsmart Mixtour ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.455 mm, balhoofdhoek 62,5°, naloop 108 mm, veerweg v/a 150/135 mm, zithoogte 830 mm, rijklaar gewicht met volle tank 197 kg, tankinhoud 17,5 l. Kleuren rood-zilver, matgrijs-zwart, wit-zilver Prijs NL € 8.158,- / B € 6.799,- ■■ INFO NEDERLAND www.honda.nl ■■ INFO BELGIË www.fl.honda.be TECHNISCHE GEGEVENS CB500F/CBR500R (afwijkende gegevens CBR500R tussen haakjes) schil van 40 millimeter. Een ander voelbaar verschil is de voorrem. Deze is duidelijk minder fel dan op de F en R; hij heeft een kleinere schijf en bovendien een groter voorwiel, waardoor de rem minder effectief is. Hij remt overigens nog steeds goed en dit wat tammere karakter van de voorrem past ook wel weer bij de X-versie. We reden ook een eindje onverhard, in dit geval een hard en stoffig bergpad met veel keien en soms flinke hobbels. Dit is goed te doen. Hij is wel vrij zwaar en de veerwegen zijn niet superlang (150 en 135 millimeter), maar dankzij het grotere en smallere voor- wiel (110/80 R19) en de zitpositie met de mogelijkheid tot staan kun je hiermee toch al een stuk beter uit de voeten op onverhar- de ondergrond dan met een pure straatfiets. Wel miste ik hier het vermogen om de ach- terband naar believen te laten spinnen; je moet dan al flink toeren draaien. De Dunlop Trailmax Mixtour-banden lijken zowaar nog redelijke grip en tractie te geven op deze ondergrond; mul zand en moddersporen zou ik echter mijden. Na het zanderige uitstapje ging het over prachtig asfalt met eindeloze boch- tencombinaties door een fascinerend land- schap verder. De CB500X leent zich hier- voor uitstekend en nodigt uit tot een stevige rijstijl. Je moet het blafferig loeiende blok dan wel flink opjagen, maar dan kun je er best hard mee. De grip van de Trailsmarts blijkt uitstekend en als bonus heeft de X nog meer grondspeling dan zijn twee sportievere broers, waardoor je die grip ook goed kunt benutten. Deze drie 500’s blinken uit in gebruiks­ gemak en laagdrempeligheid. Ondanks hun identieke basis verschillen ze behoorlijk in karakter, waarbij de CB500X er het meest uitspringt. Logischerwijs is het de meest universeel inzetbare, met zijn reiskwaliteiten en enige terreinvaardigheid. Neemt niet weg dat ik zelf eigenlijk nog het meest ontspan- nen zat op de R-versie, die nu een stukje sportiever is geworden. Wat ze ook gemeen hebben zijn de onge- twijfeld lage gebruikskosten en een redelijke aanschafprijs. Voor wie het niet zo nodig keihard hoeft te gaan, zijn dit meer dan alleen maar opstapmotoren, dankzij de ver- der verfraaide uitvoering en afwerking.   < De CBR500R lijkt behoorlijk op de Fireblade, maar je zit er veel meer ontspannen op. En hij is een tikkie langzamer. HONDA CBR500R

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3