MotoPlus 05/2019
eerste test MOTOPLUS 19 bergwegen, meer dan toereikend. Zeker in de tussenliggende dorpjes, waar drempels beter het predicaat struikelblok kunnen dragen dan een door Europa goedgekeurde snelheidsregu- lering. De wielen glijden er, dankzij de 170 mm lange veerweg en adaptieve vering, soepel overheen. Wel hebben we de veervoorspan- ning aangepast. Met een gewicht van ruim 85 kilo schoon aan de haak voor ondergetekende blijkt de in het menu aangegeven waarde voor één opzittende wat aan de zachte kant. Wisse- len naar twee opzittenden vergroot de druk op het voorwiel waardoor de handling in positieve zin verandert. Welvaartsprobleempje zullen we maar zeggen. Op het gebied van comfort zit het overigens ook wel snor. Het niet- instelbare zadel is met zijn 840 mm prima voor iemand van 1.94 meter. Indien nodig is er ook een 820mm- en 860mm-versie beschik- baar. Het zadel is zo vormgegeven dat je meer ín dan óp de motor zit. Desondanks is de zit redelijk sportief, wat weer naadloos aansluit op het inzetgebied van de motor. Wat in deze rustige stukken overigens ook opvalt is dat het 937cc blok zich duidelijk beter voelt in het hogere toerenbereik. Onderin loopt hij weliswaar prima, maar onder de 3.000 toeren kan hij wat nukkig reageren. Als we de bewoonde wereld ach- ter ons laten en het overige verkeer lijkt te verdwijnen, arriveren we in de bergen. En dan is plots het moment daar. Terwijl we een nagenoeg perfecte asfaltweg oprijden, gaat het tempo exponentieel omhoog. Dit vraagt om een directere gasrespons, dus schake- len we via het menu eenvoudig van Touring naar Sport. Deze verandering heeft ook zijn weerslag op de vering, die automatisch wat straffer wordt. De Multistrada, die zich sowieso al makkelijk op één oor laat leggen, stuurt nog strakker. Snelle korte bochten, of een technisch wat uitdagendere haarspeld, de 950S met zijn brede stuur laat zich er gewillig doorheen leiden. Dit is echt next-level fun. Snel opschakelen bij het uitaccelereren is door de quickshifter kinderlijk eenvoudig en ook bij het naderen van een bocht is een simpel trapje naar beneden genoeg om van versnelling te wisselen. Wie liever manueel Nieuw zijn de verlichte menuknoppen op het stuur. Zo zijn ze in het donker ook eenvoudig te bedienen. Het 19-inch voorwiel is vooral een esthetische keuze, aldus Ducati zelf. Voordeel is wel dat een meer uitdagende route altijd tot de opties behoort. Het instellen van zaken als vering, motor vermogen en rijmodi is met het elektroni- sche systeem kinderlijk eenvoudig. De door Sachs geleverde monoshock aan de achterzijde is volledig elektronisch instelbaar. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3