MotoPlus 05/2019

18 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST DUCATI MULTISTRADA 950S Ducati Iberica worden we ontvangen door twee rijen Multistrada’s in de nieuwe grijze kleurstelling met kenmerkende rode frame­ buizen. Vooraan staat de 950S zoals hij standaard geleverd wordt en daarachter de met het Touring-pakket aangeklede evenknie. De groep wordt in tweeën gesplitst, waarna wij het spits mogen afbijten op de ‘standaard’ S. Dankzij het keyless-systeem is het starten van de motor vereenvoudigd tot een simpele druk op de knop. Als de desmodromische twin een tel later met een vertrouwenwekkende grom tot leven komt, is de toon gezet. Heerlijk. Dat de zon zich ondertussen ook al zachtjes aan doet gelden, is helemaal fijn. Deze motor is, in tegenstelling tot die met het Touring-pakket, niet voorzien van handvatverwarming. In afwachting van ons vertrek blijkt het menu een meer dan interessante tijdsbesteding. Net als het voorgaande model beschikt ook de nieuwe 950 over een viertal rijmodi: Sport, Touring, Urban en Enduro. Naast gasrespons en vermogensniveau hebben hierbij ook ABS en tractiecontrole een passend regelniveau. Tenminste op de standaardversie. Op de ‘S’ krijgt ook het veersysteem bij het doelgebied passende instellingen. In totaal zijn er ruim 400 unieke configuraties mogelijk. Genoeg ruimte om mee te spelen dus. Ze allemaal doorlopen vraagt meer dan een dag, maar we komen een heel eind. Opvallend daarbij is het gemak waarmee instellingen te veranderen zijn. Het menu is namelijk heel overzichtelijk en logisch opgebouwd. Verdwalen is nagenoeg onmogelijk en iedere optie wordt behalve met tekst ook met beeld uitgelegd. Klein minpuntje hierbij is dat het navigeren met slechts drie fysieke knoppen gebeurt. Op en neer spreekt voor zich en ook een keuze bevestigen kan met een knop. Een stapje terug helaas niet, daarvoor moet je binnen het menu naar de ‘back’-optie navigeren. Werkt prima, maar toch net een beetje minder intuïtief. Gelukkig heeft Ducati daar direct ook een oplossing voor. Zo is de motor, middels de Ducati Link App, ook aan een smartphone te koppelen waarmee alle instellingen ook te doorlopen zijn. De app is daarnaast voorzien van een datalogger waardoor zaken als de gereden route, snelheid en hellingshoek naderhand eenvoudig in te zien zijn. Mogelijkheden genoeg dus. Toch maar eens zien wat volgens Ducati de beste instellingen zijn. Daarom wordt de rit gestart in de onaangepaste Touring-modus. Deze blijkt, op weg naar de beloofde kronkelige De lichtere allroad van Ducati voelt zich op de Spaanse berg­ wegen als een vis in het water. Wat het verschil is tussen de Multistrada 950 en Multistrada 950S? Het onderscheid tussen beide 2019-modellen zit hem voor- namelijk in de elektronica. Zo is de Multi­ strada 950S net als de Multistrada 1260S uitgerust met een 5-inch TFT-scherm, vernieuwde interface én elektronisch instelbare vering. Dit vernuft heeft uiter- aard wel een prijskaartje. Waar de reguliere 950 beschikbaar is voor 16.390 euro, moet er voor de ‘S’-variant ruim 2.000 euro meer betaald worden. Met of zonder ‘S’?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3