MotoPlus 05/2019
eerste test MOTOPLUS 17 Met de Multistrada 950 introduceerde Ducati in 2017 een lichter en meer allroad-georiënteerd alternatief voor de populaire 1200-lijn. Wel de onmiskenbare looks, maar zonder de bijhorende kilo’s en ook nog eens aantrekkelijker geprijsd. Voor komend jaar is de 950 vernieuwd en krijgt hij voor het eerst bijval van een luxere ‘S’-variant. In Valencia maakten we kennis met die laatste. Is groter per definitie beter? | Tekst: Wout Dusseldorp; Foto’s: Ducati | ALLROAD, ALLROUND, ALL… FUN! Wie eens goed inzoomt op het tweewielige smörgåsbord dat Ducati tentoon spreidt – want een feestmaaltijd, dat is het –, ziet direct welke richting de Italianen op willen met de gloednieuwe Multistrada 950(S). Deze machine moet het eigen lichtere allroad- segment naar een volgend niveau brengen. Daarbij is de focus vooral gelegd op veiligheid en plezier. Dat hogere niveau is overigens geen loze kreet. De basis wordt uiteraard gevormd door de Multistrada 950 zoals we die in 2017 mochten ontmoeten. Om maar te beginnen met het vertrouwde: net als de Multistrada 950 en de Hypermotard 950(SP), heeft ook de nieuwe 950(S) de bekende 113 pk sterke Testastretta V-twin als krachtbron. De configuratie is daarbij identiek aan die van de 2017-Multistrada, wat inhoudt dat de compressie iets lager ligt (12.6 : 1 in plaats van 13,3 op 1) dan bij de Hypermotard. Ook het stalen vakwerkframe, de tank, wielbasis en configuratie met een 19-inch wiel aan de voor- zijde en 17-inch wiel aan de achterkant zijn gelijk. Nieuw is de 500 gram lichtere dubbel zijdige aluminium achterbrug die de nieuwe machine erft van de 1260 Enduro. Daarnaast is de 2019-Multistrada 950 uitgerust met een 6-assige IMU van Bosch met drievoudig regelbaar bochten-ABS (desgewenst ook uit schakelbaar), achtvoudig regelbare tractie controle, Vehicle Hold Control, een hydrauli- sche koppeling, 500 gram lichtere gietwielen, vernieuwd LCD-dashboard met bijbehorende interface, automatisch uitschakelende rich- tingaanwijzers, een radiale rempomp, gecom- bineerd remsysteem en nieuw ontworpen gietwielen. Voor het eerst is de Multistrada 950 er nu ook in een wat rijker bedeelde S-uitvoering, zoals we die ook al van de grote broer kennen. Hier vinden we een zeer compleet elektronicapakket bestaande uit een volledig elektronisch instelbaar veringsysteem (Ducati Skyhook Suspension), up en down quickshifter, rondom LED-verlichting, bochten- verlichting, een 5-inch TFT-kleurenscherm, de mogelijkheid je telefoon middels Bluetooth te koppelen, keyless ride, verlichte menuknop- pen en cruise control. Vooral dat laatste was een vurige wens van de 950-rijders, vertelt productmanager Stefano Tarabusi. “Zonder twijfel de meest gevraagde update voor de 950.” Op optisch vlak is de nieuwe Multistrada 950 ook licht bijgeschaafd. Zo is de motor nu van dezelfde zijschilden voorzien als de Multistrada 1260, met als doel de allrounder qua looks ook sterker op de huidige line-up te laten aansluiten. Daarnaast is de motor ook te koop met optionele spaakwielen. In vergelij- king met de gietwielen betekent dat wel een gewichtstoename van vijf kilo. Tot zover het onderdeel theorie, tijd voor de praktijk! Bij het hoofdkantoor van >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3