MotoPlus 2019/03
TOERBUFFELS Gelukkig, ze bestaan nog! Blij was ik toen ik in MotoPlus 1/2019 een aan kondiging zag van het artikel toerbuffels en ik kocht daarom deze uitgave meteen. Helaas ver dwijnen deze motoren steeds meer uit zicht bij de Japanse motorfabrikanten. Het ‘instapmodel’ van de nieuwe Honda GoldWing GL1800 is, naar mijn mening, echt geen vervanging van de Pan European. Gelukkig houdt BMW, de uitvinder van het adventure-gebeuren, de toerbuffels nog wel in stand en heeft Yamaha de FJR1300 nog in het gamma. Het adventure maak je immers zelf, daar hoef je geen adventure-motor voor te kopen. Dit hebben onder anderen Paul van Hooff met zijn Moto Guzzi V7 Special, Emilio Scotto met zijn GL1100 en Jari Saarelainen met zijn GL1500 wel aangetoond. Wat is er overigens gebeurd met de K1300GT waarmee jullie de boot verlieten? Misschien komen de Pan European, de Trophy en de Norge ook nog eens aan bod? Wat betreft de verbruikstest, het verbruik van de oudere GoldWing-types is echt niet zo beroerd als vaak in de tijdschriften wordt geschreven. Zolang je de GL maar rijdt voor het doel waarvoor die ontworpen is. Momenteel heb ik een GL1800 uit 2001. Hiermee rijd ik bijna altijd 1 op 18. Nooit zuiniger en een enkele keer dorstiger. Het is de zevende GoldWing in mijn motorcarrière (13 in totaal). De twee voorgangers waren een GL1500 Interstate (zonder achteruitversnelling, zonder compressor voor de vering en zonder cruise-con trol), met deze haalde ik zelfs in Zweden 1 op 20! De tweede GL was een 1500 SE; deze was iets minder gunstig qua verbruik en kwam meestal niet verder dan 1 op 17. Overigens een leuke ont wikkeling, die twee nieuwe Royal Enfields. Ap Baarse De foto die we gebruikt hebben als illustratie voor het toerbuffel-verhaal komt uit een verge lijkingstest die we in 2010 hebben gepubliceerd. Het doel was meer om de sfeer van een grote toermachine neer te zetten dan te laten zien welke machines we behandelden in het occasion- verhaal. De Triumph Trophy 1200 en Honda ST1300 Pan European hebben we overigens in respectievelijk 2015 en 2018 nog uitgebreid besproken in MotoPlus. Voor de Moto Guzzi V8 Norge is dat al iets langer geleden. Die sierde in 2011 voor het laatst ons blad. Plannen om daar binnen afzienbare tijd verandering in te brengen, zijn er nog niet. Uiteraard is het wel mogelijk om digitaal de uitgave van destijds nog eens te lezen. Alle uitgaven van MotoPlus zijn immers online terug te lezen via www.motoplus.nl/magazine. MAIL FEEDBACK Vragen en/of opmerkingen? Mail ze aan mail@motoplus.nl of stuur ze naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld. ONZICHTBAAR Zeer herkenbaar In de column ‘Onzichtbaar?’ van René van Bentheim herkende ik goed wat ik onlangs in korte tijd twee keer meemaakte: rechtuit een kruispunt overstekend, geblokkeerd worden door een naar links afslaande tegenligger. En omdat het tweemaal gebeurde in korte tijd – op hetzelfde punt – kwam ik aan het denken. Een drukke provinciale weg (voorrangsweg) moest overgestoken worden. Aan de overkant wachtte een auto die richting aangaf naar links. De automobilist diende die manoeuvre in een keer uit te voeren omdat de provinciale weg geen stopmogelijkheid in het midden bood. Dus moest gewacht worden totdat zowel van links als van rechts ruimte kwam. Maar vanwege drukte moet soms zo lang gewacht worden dat ook een kleinere ruimte benut gaat worden, en dan moet het snel! De automobilist kruist de eerste baan en kijkt dan opnieuw of het verkeer van rechts ruimte biedt, kijkt dan snel naar de auto waarachter aangesloten moet worden en heeft daarbij even geen zicht op kruisend verkeer. Een smaller motorrijwiel wordt dan makkelijk over het hoofd gezien. Voor mij was stop pen geen optie (verkeer van links op de provinciale weg). Door rustig uit te wijken achterom de tegenligger kon ik beide keren een ongeval vermijden. Moraal van dit verhaal: anticiperen op het feit dat dit kan gebeuren! Ook werden in de column ‘Onzichtbaar?’ al meerdere tips gegeven. Deze column lees ik dan ook altijd graag en goed. In beide gevallen leken de automobi listen mij in een gemiddeld profiel te passen: een middelbare man in een middelbare auto, en een vrouw die nog niet middelbaar genoemd wil worden in een Mini Cooper. De man heeft mij in het geheel niet waargenomen, de vrouw keek verbaasd waar ik vandaan kwam. We hebben dus te maken met een structureel gevaar opleverende verkeerssituatie, die naar mijn mening op te lossen is door bredere vlucht heuvels in de voorrangsweg aan te brengen, zodat kruisend verkeer even gestopt kan worden en de manoeuvre zo nodig veilig in twee stappen gedaan kan worden. Het punt dat ik beschreef bevindt zich ten Oosten van Goor (Hof van Twente), waar de N346 gekruist wordt door de Bollenweg. Deze laatste weg is niet bol maar is bij motorrijders wel geliefd vanwege meerdere fraaie bochten. Naar ik aanneem zijn er meer van dergelijke situaties, en naar ik vrees zal een reconstructie van de kruising pas aangepast worden wan neer ter plaatse voldoende ongevallen zijn geregistreerd. Geert Weier 86 MOTOPLUS mail ZUINIGHEIDSTEST En de Honda NC750X dan? Na het lezen van de verbruikstest van 6 motorconcepten in MotoPlus 1/2019 ben ik eigenlijk wel teleurgesteld dat de enige motor die voor zuinig gebruik is ontwikkeld niet in deze test is meege nomen. Ik vind dat de Honda NC750X in deze test niet had mogen ontbreken. Bij de ontwikkeling is Honda uitgegaan van een halve automotor – van de Honda Jazz. Voor een motorfiets wordt het vermogen vrijgegeven bij een heel laag toerental, waardoor al snel naar een volgende versnelling opgeschakeld kan worden. In de D-modus van het DCT zal deze motor waarschijnlijk bij een lage snelheid een heel laag verbruik noteren. Maar ik ben wel benieuwd hoe deze motor er af zou komen als het gaat om het maximale verbruik of het verbruik bij vlot secundair. Wat mij betreft zou deze test herhaald mogen worden met motorfietsen die als extreem zuinig bekendstaan. Peter Nierop Het klopt helemaal dat de Honda NC erg goed in deze test had gepast. Net als de Suzuki DL650 V-Strom, die er weliswaar minder op is gebouwd en veel meer toeren kan draaien, maar net zo’n zuinigheidskampioen is als de NC-serie. Met die DL deden we zelfs al eens een zuinigheidstest met lezers. De motor keuze voor dit artikel had te maken met de beschikbaarheid én het feit dat we juist een doorsnede van de markt wilden laten zien en tegenover elkaar wilden zetten. We zijn dus niet per se op zoek gegaan naar motoren die juist op dit aspect zijn ontwikkeld. Bovendien heb ben we de afgelopen zes jaar al – snel geteld – 16 testen gebracht waarin de Honda NC een hoofdrol speelt met zijn zuinige karakter. De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, wanneer noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3