MotoPlus 2019/03
occasion MOTOPLUS 85 2015 – 2016: RSV4 RF/RR Verdere updates: nieuwe typeaanduidingen. RR staat voor basisuitvoering, RF voor de luxe variant. Nieuw: 201 pk, aangepaste airbox, douche-injectoren en cilinderkoppen, titanium kleppen, lichtere nokkenassen, aangepast smeersysteem, blok ligt nog dieper dan voor- heen, achterbrug 4 mm en naloop 2 mm langer. Kleuren: geel, zwart en wit Nieuwprijs: € 19.795,- (RSV4 RR) / € 23.795,- (RSV4 RF) TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RSV4 FACTORY (2009) *MotoPlus-metingen MOTOR De 65°-V4 met zijn 180°-krukas gromt mechanisch luid en ongelijk matig, maar is met recht legendarisch te noemen. Vooral de eerste modeljaren zijn in vergelijking tot de superbikes uit Japan niet bepaald gecultiveerd als het aankomt op gasrespons en lastwisselreacties. Wat begon met 180 pk, groeide in een paar jaar uit tot 201 pk. Technische en elektronische problemen kunnen uiteraard voorkomen, al heeft de verbetering van het smeersysteem in 2011 de koppeling veel goeds gedaan. Ook de mechanische geluidsontwikkeling van het blok werd minder. RIJWIELGEDEELTE Ben je op zoek naar een sportieve machine met perfecte vering, dan kom je onvermijdelijk de RSV4 tegen. De initiële wielbasis van 1.420 millimeter, stuurhoek van 65,5 graden, 105 millimeter naloop en 204 kilo rijklaar gewicht zijn op papier misschien middelmatig, op het asfalt is het de maatstaf. Komt door zijn zeer compacte en smalle design, gunstige zwaartepunt – dat door de jaren heen nog verder geoptimaliseerd is –, korte krukas en gecentraliseerde massa. De afstelling van de veerelementen (in alle versies) is in perfecte harmo- nie met het frame. Zo stabiel als een trein op rails, zo wendbaar als een 600 en zo sterk als een beer. Simpelweg geniaal. PRAKTIJK Dit zal nooit het hoofdstuk zijn waarin een superbike kan overtuigen. Ook de RSV4, die zijn bestuurder op het circuit een optimale zitpositie biedt, vraagt in het alledaagse gebruik veel van polsen en knieën. Daarnaast lust de V4 hem aardig, zeven liter brandstof op iedere honderd kilometer is geen uitzondering. Maar een tripje naar de ijs salon kan natuurlijk altijd. Ook wel zo fijn voor de bestuurder, die daar direct wat verkoeling kan zoeken – want de machine wil in druk stads verkeer nog weleens warm worden. Om alles onder controle te houden raadt Aprilia aan iedere 10.000 kilometer onderhoud te verrichten. VEILIGHEID De vierzuiger remklauwen van Brembo laten zich uitstekend doseren en vertragen goed. ABS en de drietraps wheelie-controle zijn pas vanaf de eerste grote model-update uit 2013 beschikbaar. De meer voudige tractie-, launch- en wheelie-controle (APRC-pakket) alsook de verschillende motormappings maken de RSV4 compleet. Daarnaast zijn de hulpsystemen tussen de eerste en laatste RSV4 steeds verder verbeterd. ■■ MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt 65° V-motor, twee ketting/ tandwiel-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti- hop-functie), zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 78,0 x 52,3 mm Cilinderinhoud 1.000 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 132,4 kW (180 pk) bij 12.500 tpm Max. koppel 115 Nm bij 10.000 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE aluminium brug frame, upside-down voorvork, volledig in- stelbaar, stuurdemper, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 105 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zit hoogte* 845 mm, rijklaar gewicht vol getankt* 204 kg, tankinhoud 17 liter. ■■ METINGEN Acceleratie* 0 - 100 km/uur 3,2 sec Doortrekken* 60 – 100 km/uur 3,7 sec Verbruik secundair* 1 op 15,2 ■■ TERUGROEPACTIES Direct in het begin van 2010 moest de com- plete eerste batch terug naar de werkplaats om de aandrijfstangen te vervangen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3