MotoPlus 2019/03

test + techniek MOTOPLUS 83  10 roestvast stalen zweefbussen te klinken. Bij Motorservice Eersel worden de voorschij- ven gemonteerd, tezamen met de door Moto- Master gesinterde remblokken. Altijd een genot om een kundige monteur aan het werk te zien met goed gereedschap en een kundig oog, want meteen worden de wiellagers gecontroleerd, de ketting geïnspecteerd en de remzuigers schoongemaakt. Doe dat laat- ste nooit met remmenreiniger, dat tast het rubber van de afdichtingen aan! Gebruik een multispray. Nieuwe geleidepennen worden gemonteerd. Kost weinig en zo weet je zeker dat de zaak weer goed is. Ook achter wordt een Flame-schijf gemonteerd, want dan is de visuele balans beter. Bovendien weegt de Flame-schijf 720 gram tegen 791 gram van de originele. We waren wat terughoudend over dit soort wilde ontwerpen, maar als de Soes eenmaal buiten in de zon staat, ziet het er blits uit. Later krijgen de Flame-schijven veel bijval, die vallen blijkbaar goed in de smaak. Minstens zo belangrijk is natuurlijk of het remvermogen ook in de smaak valt. Eerst inremmen. Ondanks dat de schijven en blokken nieuw zijn en de schijven een oppervlakte-tolerantie heb- ben van slechts 3 micron (0,003 millimeter, wat extreem goed is), microscopisch gezien echter ga je met je frictiemateriaal ‘over de Alpen’ en moet je contact maken met alle bergwanden tot in het dal. In het begin raak je alleen de bergtoppen en inremmen zorgt ervoor dat het hele remblok aanligt. Goed inremmen bepaalt voor een belangrijk deel de prestaties gedurende de verdere levensduur van het remblok. Een uitgebreide rit maakt duidelijk dat deze ingreep beslist gebracht heeft wat we zochten: de eerste aanlegdruk levert een fijn stevig aangrijpen- de voorrem op en doorknijpen levert een fors grotere vertraging. Zelfs zoveel groter dat de standaard voorveren vervangen worden door exemplaren met een hogere veerconstante van 10 kg/cm. Dan kan de extra stopkracht gebruikt worden zonder doorslaande voor- vork. Vanaf hoge snelheid is er nu een serieu- ze stopkrachtsnelheid en dat gecombineerd met een heerlijk direct en daardoor precies aangrijpen bij mildere snelheden. Omdat de stopkracht nu zo goed is, wordt een fijnge- voeligere dosering steeds belangrijker. Het daagt nu namelijk uit tot het maken van wilde stoppies. De rempomp is nog steeds de origi- nele en daar zijn schitterende (en verrassend betaalbare!) oplossingen voor. Dat komt aan bod in het volgende artikel over het opwaar- deren van een remsysteem. Voor nu geldt: missie geslaagd!   < Voor racegebruik is de T-Floater ontwikkeld. De naam verwijst naar de soort verbinding tussen hart en schijf, waarvan het uitsteeksel met enige fantasie als het voetje van een ‘T’ kan worden gezien. Brembo gebruikt dit al een tijd in hun T-Drive- schijven en zij hebben dat weer goed afgekeken van Zanzani. Slim dat Moto-Master hard geanodiseerde alu- minium zweefbussen gebruikt voor het zijdelings opsluiten van de schijf. De schijven zijn hier wél volledig zwe- vend, omdat voor racers prestaties belangrijker zijn dan een jarenlange levensduur. Ze zijn 6 millimeter dik en gewoon rond, zodat de maximale hoeveelheid staal aanwezig is. Dit is voor het allerzwaarste gebruik zoals in het Superstock- of WK Endurance- kampioenschap en dan is warmte­ opslag cruciaal om oververhitting te voorkomen. Halo T-Floater voor racegebruik Na inremmen is de stopkracht echt heel erg goed. Deze missie is geslaagd! Nu hardere voorvorkveren monteren om doorslaan te voorkomen. De originele schijven worden geanalyseerd. De slijtage blijkt na bijna 40.000 kilometer verrassend gering en de dikteverschillen zijn acceptabel. Toch voelden de schijven bij heel hard remmen niet fijn meer, er ontstond zelfs vibratie als ze heel warm werden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3