MotoPlus 2019/03

82 MOTOPLUS test + techniek TECHNIEK REMSYSTEEM VERBETEREN (1) de standaard maat schijven als de grotere Ø320 schijven omvat. Moto-Master nodigde MotoPlus uit om opties voor een ‘perfor- mance upgrade’ te bespreken en het bezoek begint in hun magazijn. Op voorraad zijn 12.000 artikelen met 1.500 artikelnum- mers. Jaarlijks worden ruim 100.000 units verscheept naar distributeurs in 42 landen. Men produceert alle componenten zelf of onder direct eigen beheer, waarvan de stalen remschijf en het aluminium hart de groot- ste elementen vormen. Best logisch, want ze zijn ooit ontstaan uit een metaalbedrijf met als specialisatie lasersnijden. Moto- Master bevindt zich in hetzelfde dorp. In het magazijn toont directeur Rolf Verhagen de twee belangrijkste productlijnen voor het asfaltsegment. Als directe vervanging is de klassieke ronde remschijf beschikbaar, ‘Halo’- design genaamd. Het ‘Flame’-design is hun handelskenmerk, waarbij het golvende bui- tenprofiel inderdaad als een soort vlammen gezien kan worden. Zulke niet-ronde ontwer- pen roepen de vraag op: is het puur design of is het ook nuttig? We zijn hier tenslotte om een technische verbetering door te voeren. De belangrijkste claim van dit ontwerp is dat het contactoppervlak tussen remschijf en remblok over de volledige rotatie constant blijft, net zoals bij een klassieke ronde schijf. Bij veel wave-schijven blijkt dit niet het geval. Door het constante contactvlak blijft de frictie constant en dus is de remwerking lineair, wat belangrijk is voor een vertrouwen- wekkend gevoel. In de racerij wordt meestal met Halo-schijven gereden omdat dan meer staal aanwezig is – en meer staal geeft een betere warmtedissipatie. Die is weer belang- rijk om hotspots (en daarmee fading) te voorkomen. Fading is een verlies van wrijving tussen schijf en blok vanwege een te hoge temperatuur. Dit is overigens iets anders dan een zacht wordend remhendel, wat te maken heeft met ‘kokende’ remvloeistof. Afijn, oorspronkelijk gaven we de voor- keur aan het klassieke ronde ontwerp, dus vroegen we door naar verdere zwaar­ wegende voordelen van het Flame-design voor een sportmotor die voornamelijk op straat gebruikt wordt. Omdat meer staal is weggelaserd, is het gewicht lager. Gelukkig hebben we een keukenweegschaal bij ons. Een standaard Suzuki-schijf van Ø 300 mm weegt 1.427 gram, een Ø300 mm Halo-schijf weegt 1.513 gram, een Ø320 mm Halo-schijf weegt 1.629 gram en tot slot weegt de Ø320 mm Flame-schijf 1.401 gram. Alle schijven zijn 5,5 millimeter dik, net als het origineel. Vrijwel al deze schijven zijn ook in een dun- nere 5mm-variant leverbaar, wat als voordeel heeft dat ze lichter zijn (Flame Ø300 mm van 5 mm dikte 1.200 gram). Het voordeel van de dikkere schijven is dat ze minder snel zullen oververhitten bij extreem gebruik, bijvoor- beeld op een circuit. Dus kiezen we voor de 5,5mm-variant. Samengevat, die Ø320 Flame heeft een grotere diameter, daardoor een grotere hefboom en dus een groter rem- moment plus een hogere frictiecoëfficiënt dankzij een staalsoort met (onder andere) minder chroom, en is toch lichter dan de ori- ginele Ø300mm-schijf. Puristen zullen erop wijzen dat de inertia waarschijnlijk toch iets hoger is, maar dat nemen we op de koop toe. Beide eerste zaken geven een grotere stop- kracht en daarom wordt deze schijf gekozen. Overigens, deze schijf is eigenlijk voor een Hayabusa, die een identieke aansluiting op het wiel heeft. Vanwege de 20 mm grotere diameter moeten de remklauwen 10 mm verder naar buiten worden gemonteerd, wat betekent dat we de 10 mm langere remklauw- bouten van een 2014 GSX-R600 en 10 mm dikke alu bussen gebruiken. Kleine bonus: deze in de lengterichting doorboorde bouten wegen slechts 36 gram tegen 44 gram van de kortere originele bouten. Na de selectie is het tijd voor montage! In de assemblagehal worden de schijven samengesteld. Het hart wordt voorzien van tekst, zoals artikelnummer en minimale dikte. Middels een laserstraal wordt de zwarte lak weggebrand zodat witte tekst overblijft. Een spectaculair gezicht! Dan wordt de schijf met het hart verbonden door Middels zweefbussen wordt het hart aan de eigenlijke remschijf geklonken. Dit is een zwevende schijf maar hij rammelt niet. Remschijven met zulke losse pasbussen levert men niet omdat het alu-hart erg snel slijt en daar wordt geen enkele klant blij van. Details maken het verschil. Het pasvlak nauwkeurig schoonmaken zorgt ervoor dat de schijf recht op het wiel ligt en trillingen worden voorkomen. Gebruik ook het juiste borgmiddel voor de bouten. Let op de 10 millimeter dikke afstandsbussen tussen voorvork en remklauw.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3