MotoPlus 2019/03

reportage MOTOPLUS 67  JERRYT CUSTOMBOUW REPORTAGE Er zijn tankbouwers die eerst de onderkant maken, maar eerst de bovenkant ligt mij het beste. Zien of de tank symmetrisch is doe ik op basis van m’n oog en m’n ervaring. Waar een frame echt exact recht moet zijn, komt dat bij een tank veel minder nauw. Twee millimeter afwijking zie je echt niet. Belang­ rijker is dat het er goed uitziet. Als ik het ding helemaal in elkaar heb zitten, pers ik de tank af en controleer hem op dichtheid.” Een coating komt er niet meer in. “Dat heeft te maken met de huidige agressieve benzine. Met de ethanol-toevoegingen lossen coatings op. Polyester tanks en benzine gaan ook niet meer samen. De coating die er vroeger in kwam is niet bestendig genoeg. Dat is ook de reden dat ik sommige tanks voor klanten namaak in aluminium.” Aanvragen voor het maken van aluminium frames heeft Gerard ook wel. “Maar dat is veel riskanter materiaal vanwege het risico op breken en scheuren. Het is ook duurder en lastig te bestellen. Voor een frame zie ik in aluminium geen meer­ waarde boven stalen buis. Of je moet het blank willen houden. Die kilo die het mis­ schien bij een frame scheelt telt toch niet? Staal is vele malen betrouwbaarder, scheurt niet en is sterker. Als je standaard aluminium last, dan ben je daarna de helft van je sterkte al kwijt. Bij staal hou je na het lassen 80-90% van de sterkte. En je moet voor jezelf ook een keer een grens trekken.” Of zoals het in goed Fries aan een van de muren in de werkplaats staat te lezen: ‘Men moat it seil net heger luke as de mest’. Oftewel: je moet het zeil niet hoger hijsen dan de mast. Een frame uit chroommolybdeen heeft Gerard wel gemaakt. Voor een Honda CBR400. “Je kunt daarmee iets lichter bou­ wen. Een wanddikte van 1,5 mm in plaats van 2 mm zoals bij het staal. Maar het is duur­ der en mijn buiger is daar ook niet geschikt voor.” Ondertussen is ook een tweede custom op basis van een Ducati 900SS klaar. Met top­ half-stroomlijn aan de tank en ronde koplamp in de puntige neus. Nog even naar de spuiter, de bedrading aansluiten en dan is hij klaar voor de verkoop. Om de prijs aantrekkelijk te houden heeft Gerard in tegenstelling tot bij zijn eigen special veel meer gebruik gemaakt van originele onderdelen. Ondertussen werkt hij nog aan een achterbrug en ligt er een set uitlaatdempers op de werkbank. “Daar maak ik een andere demper in – uit geperforeerd staal en staalwol – voor een mooier geluid.” Want alleen frames bouwen of tanks maken wil Gerard ondanks de verschillende modellen niet. “Ik wil variatie in de hobby houden. En vooral ook maken wat ik mooi vind.”   < Op de brug in het ‘nifelhok’ worden we begroet door een Laverda driecilinder waarvoor Gerard een frame op maat maakte. Duidelijk niet het ideale streven van Gerard, die een super­ strak sturende motor prefereert. Maar opvallen doet deze Kawa wel.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3