MotoPlus 2019/03
62 MOTOPLUS reportage REPORTAGE JERRYT CUSTOMBOUW Gek van motorfietsen en sleutelen, die combinatie komt wel vaker voor. De Fries Gerard Kramer (56) van jerryt custombikes.nl hanteert echter de overtreffende trap. Frames, zitjes, achterbruggen, brandstoftanks, uitlaten; wat zijn ogen zien, maken zijn handen. Het resultaat? Zeer fraai ogende creaties die – niet geheel onbelangrijk – ook nog eens heerlijk rijden. | Tekst en foto’s: Harry Linker | “IK MAA IK MOOI Op de brug in Gerard’s ‘nifelhok’ hangt een Laverda driecilinder in een hand gemaakt frame. Het is zijn meest recente project: een Bimota-achtig frame ontwerpen voor de Italiaanse driecilinder. Geen gemak kelijke klus gezien de afmetingen van het hoge blok. “Dat was een leuke uitdaging, want ik heb nog nooit zoiets gemaakt voor een Laverda”, vertelt Gerard. “Wielen, voor vork, achterschokbrekers en een blok. Meer had ik niet nodig om aan de gang te gaan.” Die onderdelen leverde de klant, waarna Gerard zijn visie erop los kon laten. Het resul taat staat nu te wachten tot het opgehaald wordt. De man die het frame bestelde was na het zien van enkele foto’s direct enthousi ast. “Dat gaat wel vaker zo”, legt Gerard uit. “Voor een Oostenrijker bouwde ik ook een Bimota-achtig frame, compleet met achter brug, voor een Suzuki GT750. De man zelf heb ik nooit ontmoet. Alle onderdelen die ik van hem nodig had, werden op een pallet bij me afgeleverd. Toen ik mijn werk af had, is alles op dezelfde pallet weer retour gestuurd naar Oostenrijk. Vervolgens heeft hij de motor zelf afgebouwd. Pas later zag ik het eindresultaat in een motorblad staan.” De Laverda zal een soortgelijke behandeling ondergaan. “Deze motor wordt ook door de klant zelf afgebouwd. Hoe hij eruit komt te zien, is voor mij dus nog gissen. Als het goed is staat de Laverda later dit jaar aan de start van de Bikers Classic op Spa.” Ondertussen is Gerard, of zoals de Friezen zeggen Jerryt, al een flinke tijd in de weer met motorfietsen. Wat begon met wat aanpassingen voor vrienden en kennissen is uitgegroeid tot een indrukwekkende serie speciale motorfietsen. “Dertig jaar geleden bouwde ik mijn eerste achterbrug. Tien jaar later volgde het eerste complete frame. Dat was toen voor een Suzuki GSX1100. Die motor staat nog altijd in mijn kantoortje en gaat nooit meer weg.” De inspiratie voor zijn ontwerpen komt voor het overgrote deel uit hemzelf. Al zijn er wel een aantal frame bouwers die hem enorm aanspreken. Denk aan Nico Bakker, Bob Stevenson en Stuart Tiller van Spondon Frames en Steve en Les ter Harris van Harris Performance. “Zeker Spondon heeft hele mooie achterbruggen en frames gebouwd. Sommige van mijn frames lijken een samensmelting van bijvoorbeeld Harris en Spondon. Maar ik maak nooit een kopie.” Dat we in Friesland zijn, is aan de voor zijde van Jerryt’s ‘nifelhok’ (Gerard’s knutselhok) direct duidelijk. >
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3