MotoPlus 2019/03
test + techniek MOTOPLUS 41 KTM 790 Duke Honda Fireblade Triumph Street Triple RS De achterschokdemper. Maar dempen doet hij niet meer. Geen olie te zien. Opmerkingen over een wat snerpend geluid diep vanuit het motor- blok doen al langere tijd de ronde tijdens onze duurtest met de Fireblade. Het geluid laat zich ook vrij makkelijk reproduceren. Het is er namelijk al als je bij een toerental net onder de 3.000 tpm heel licht aan het gas draait. Vanaf ongeveer 3.500 toeren verdwijnt het vervolgens weer. Omdat de Honda wel gewoon zijn volle vermogen blijft leveren, onderstreept door meerdere runs op de vermogensbank, en ook een bezoek aan de importeur geen bijzon- derheden aan het licht bracht, rijden we voorals- nog gewoon door. Wel werd het geluid de laatste tijd erger. Daarop hebben we na overleg met de importeur bij de dealer de nokkenaskettingspan- ner laten vervangen. Sindsdien heerst er weer volledige rust aan boord. Daarbij zijn meteen ook de voorvorkkeerringen vervangen, aangezien er één wat lekte. Beide ingrepen werden trouwens onder garantie uitgevoerd. 42.800 km Modeljaar: 2016 Begin test: maart 2017 Laatste melding: geen, met koude vingers is het moeilijk schrijven. Bovendien is alles al gezegd. Op de planning: de laatste paar duizend kilometer op de klok zetten. Zoals eerder gemeld, eindigde onze duurtest met de Street Triple RS na exact 19.680 kilometer tijdens een doodnormale snelwegetappe in woon-werkverkeer met een kort en naar geluid uit het inwendige van de driepitter. Bij de importeur werd de Triumph onder toeziend oog van de redactie en een uit Engeland ingevlogen delegatie van Triumph gedemonteerd. Schade: de rechter inlaatklep van de middelste cilinder bleek afgeknapt, waarna de klepschotel de verbrandingskamer en de zuiger beschadigde. De cilinderkop is vervolgens door de mannen van Triumph meegenomen naar Engeland om de oorzaak te achterhalen. Inmid- dels hebben we officieel bericht van Triumph ontvangen. De onderdelen van de bewuste cilinderkop zijn, voor zover nog mogelijk, opgemeten en metallurgisch onderzocht. Daarbij zijn geen bijzonderheden vastgesteld die de schade zouden kunnen verklaren. Daarnaast zijn vier motoren uit ver- schillende product-batches gecon- troleerd. Een daarvan werd kort voor onze ongelukkige duurtestmachine geproduceerd. Ook de motorblokken van deze vier machines zijn metallur- gisch onderzocht en daarnaast onder- gingen ze een extra pittige duurtest op de testbank. Ook daarbij werden geen opvallende zaken of gebreken vastgesteld. Waarom de klep bij onze duurtestmachine is afgebroken, is dus niet duidelijk geworden. Triumph liet verder weten dat het aantal reclamaties voor wat betreft de kleppentrein wereldwijd onder de 0,02 procent ligt. Het ging in ons geval dus om een op zichzelf staand incident. Hier is niets meer aan te doen. Eén klep bleek afgebroken, een andere flink verbogen. Diagnose: total-loss. 0 km Modeljaar: 2019 Begin test: voorjaar 2019 Laatste melding: nog geen meldingen, aangezien de test nog moet (her)begin- nen. Maar de voorpret is al begonnen. Op de planning: het motor blok pas na 50.000 test kilometers demonteren. Eens kijken of dat dit keer lukt. Een van onze sportiever onderlegde testrijders en gekend motorforens beleefde onlangs zijn debuut op de Honda GoldWing. Helemaal gelukkig was hij daar echter niet mee. Racegenen en een toerbuffel passen blijk- baar niet bijzonder goed bij elkaar. Het dagelijks kruip-door-sluip-door rijden in de stad is een lichtgewicht als de 790 Duke beduidend beter op het lijf geschreven. Maar sinds een tijdje gaat het niet alleen voor- waarts en naar rechts en links met de KTM, maar ook op en neer. Met name achter. Van het ene op het andere moment liet de achterschok- demper de demping voor wat die was. Daar er aan de buitenzijde van de schokdemper geen olie te zien is, vermoeden we een mechanisch defect aan de binnenzijde. Maar een oplossing is gelukkig aanstaande. Na contact met de importeur krijgt de kleine hertog op korte termijn onder garantie een nieuwe schokdemper. Hopelijk ook een nieuwe knipperlicht schakelaar, want de huidige vriest bij een beetje kou al vast en werkt onder warmere omstandigheden ook hakerig of laat de knipperlichten zelfs voortdurend knipperen. Voorlopig proberen we ons nog te redden met contactspray, maar als dat niet helpt, moet de schakelaar uiteraard ver vangen worden. 18.800 km Modeljaar: 2018 Begin test: april 2018 Laatste melding: de achter- schokdemper heeft de dem- ping op vakantie gestuurd. Op de planning: achter- schokdemper en knipperlicht schakelaar vervangen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3