MotoPlus 2019/03
38 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST YAMAHA YZF-R125 ...come take a ride with me.* Deze muzikale schreeuw van zangeres Pink om haar pre sident tot realiteitszin aan te zetten, zou zo maar over mobiliteit in Nederland kunnen gaan. Juist de (lichte) motorfiets zou een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het fileprobleem en daarnaast een significante bijdrage leveren aan de CO 2 -reductie. Maar in plaats van slimme wetgeving om de 125cc-motorfiets een impuls te geven, blijft Den Haag doofstommetje spelen. Jammer, vooral omdat er tegenwoordig prachtige A1- motorfietsen zijn! | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Yamaha, Matthijs van de Wall | DEAR MR. PRESID Zo komen we bij de Yamaha YZF-R125, een van de ambassadeurs van die A1-rijbewijsklasse. De R125 debuteerde in 2008 en de tweede generatie kwam in 2014, met onder andere injectie, een radiale remklauw en nieuwe wielen. De R125 heeft volgens Yamaha een Europees marktaandeel van 27%, zo werden er in 2018 drieduizend exemplaren van verkocht. Een dergelijk succes maakt budgetten vrij voor ontwikke- ling en dus verschijnt nu de derde generatie. Dit is veel meer dan een update. Het stalen deltaboxframe is aangepast en de achtervork is nu van aluminium. Het nieuwe kuipwerk met LED-verlichting is ruimer gesneden voor een betere windbescherming en hogere topsnelheid (tweemaal hoera!). Het fraaie dashboard is slechts één facet van de hoog- waardige uitstraling van de gehele R125, die daarnaast onder meer de sier maakt met een aluminium rem-schakelset, gesleufde kroonplaat, radiale remklauw (nu met ABS) en Michelin Pilot Street-banden. Het 125cc- motorblokje ging op de schop, voornamelijk de cilinderkop. Die krijgt variabele klep bediening (Variable Valve Actuation), welke bij 7.400 toeren omschakelt naar een andere inlaatnok die de inlaatkleppen hoger en langer lift. De vier kleppen zijn 1 millimeter groter, de gasklep groeit van 28 naar 30 millimeter, de inlaatpoort is nu ovaal en het volume van het luchtfilterhuis verdubbelde bijna. Als klap op de vuurpijl is de koppeling, nu inclusief remkoppelbegrenzer, voorzien Het uitgebreide dashboard, de gesleufde kroonplaat en de ruime kuip geven de R125 een hoogwaardige uitstraling. Het hele design probeert een link te leggen met de Yamaha M1 en R1.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3