MotoPlus 2019/03

22 MOTOPLUS eerste test EERSTE TEST DUCATI HYPERMOTARD 950/SP gewoon worden opgeslagen. Ook wanneer je de tractiecontrole uitschakelt, blijft deze uitgeschakeld en hoef je niet constant na het opnieuw starten van de motor deze weer aan te passen. Bijzonder prettig. De thermo­ meter geeft redelijk vroeg in de ochtend al 18 graden aan, de Urban-stand met een tot 75 pk beknot topvermogen en behoorlijk defensieve standen van de overige hulpmid- delen (waarom een dergelijke stand op een ‘hooligan bike’?) lijkt dan ook een wat té voorzichtige modus. Touring dan maar, wel de maximale 114 pk, maar dan wel in combinatie met een mildere gasrespons. Ook nog even rem- en kop- pelingshendel goed afstellen en vervolgens kunnen we op weg. Ducati zelf positioneert de Hypermotard als een ‘hooligan bike’ en in dat kader is de zitpositie in ieder geval helemaal passend. Lekker breed stuur en een actieve, op het voorwiel gerichte zithouding. Klein nadeel: ondanks dat het licht getrapte zadel duidelijk vlakker is dan dat van de 939, word je nog altijd dicht op de tank gedwongen. zijn beide nu uitgerust met een hydraulisch bediende koppeling. En daarmee hebben we het gros van de aanpassingen wel gehad! Onder de streep is de nieuwe 950 vier kilo lichter geworden. Of je dat in de praktijk ook daadwerkelijk merkt, gaan we nu ondervinden. Wat het eerste opvalt in het zadel? Het nieuwe 4,3-inch TFT-scherm, dat het oude LCD-exemplaar aflost. Nieuwe tijden inderdaad. Bovenal een welkome vernieuwing, want zowel de standaard Hypermotard als de SP zit tjokvol elektronica met legio regel­ niveaus van zowel ABS, tractiecontrole als wheelie-controle (zie het kader voor een volledig overzicht). Dan is het natuurlijk wel prettig dat je in één oogopslag kunt zien welke er op dat moment geactiveerd zijn. Net als op de 939 kun je ook nu weer kiezen uit drie rij-modi: Urban, Touring en Sport, elk met bijpassende instellingen van gasrespons, ABS, tractiecontrole en wheelie-controle, die overigens dankzij de tussenkomst van een 6-assige IMU allemaal hellingshoekafhanke- lijk zijn. Die rij-modi zijn overigens allemaal naar eigen voorkeur aan te passen; heb je liever dat de tractiecontrole minder vroeg ingrijpt? Geen probleem, wheelie- en tractie­ controle zijn zelfs helemaal uit te schakelen (ABS niet), waarbij je voorkeursstanden ■■ MOTOR vloeistofgekoelde 90° tweecilinder V-motor, dubbele bovenliggende tandriem-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening met slepers en tuimelaars, benzine-injectie 2x 53 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met bekrachtiger/remkoppel­ begrenzer, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging: 43 : 15. Boring x slag 94,0 x 67,5 mm Cilinderinhoud 937 cc Compressieverhouding 13,3 : 1 Max. vermogen 84 kW (114 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 96 Nm bij 7.250 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voor- vork Ø 45 mm, volledig instelbaar (SP: Öhlins, Ø 48 mm, volledig instelbaar), enkelzijdige aluminium swingarm met progressief hevelsysteem en achterschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar (SP: Öhlins-achterschokdemper, volledig instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vier­ zuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met tweezuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Wielmaten 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandmaten 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 Banden Pirelli Diablo Rosso III (SP: Diablo Supercorsa SP) ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.493 mm (SP: 1.498 mm), balhoofdhoek 65°, naloop 104 mm, veerweg v/a 170/150 mm (SP: 185/175 mm), zithoogte 870 mm (SP: 890 mm), rijklaar gewicht volgetankt 200 kg (SP: 198 kg), tankinhoud 16,0 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 15.000 km Kleuren rood (SP: rood/wit) Prijs standaardversie NL € 14.690,- / B € 12.490,- Prijs SP NL € 18.890,- / B € 16.290,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Ducati Benelux, www.ducati.nl TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI HYPERMOTARD 950 (SP) Terug naar de oer-Hypermotard: de uitlaten zitten weer onder het zadel. Het scherpere snuitje is onder meer voorzien van DRL, ofwel Daytime Running Light.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3