MotoPlus 2019/03
eerste test MOTOPLUS 21 DUCATI HYPERMOTARD 950/SP EERSTE TEST Misschien ook meer puur, zo heeft de 950 bijvoorbeeld nu ook een trellis-subframe (de 939 heeft een meer dichte, gegoten variant), wat het geheel ook een wat rauwer randje geeft. Meest verheugend echter, hoewel subjectief, is nog wel dat de 950 nu eindelijk weer twee einddempers onder het kontje heeft, precies zoals de eerste 1100. Met de 821 deed ook de lage enkele einddemper aan de rechterzijde zijn intrede, de dub- bele dempers onder het kontje ogen echter zoveel mooier, simpelweg omdat ze zo mooi op het concept aansluiten. Uiteraard bleef de enkelzijdige, aluminium swingarm behouden, anders zou het bijna erfgoedinbreuk zijn. Afijn, ook technisch is de Hypermotard onder handen genomen, te beginnen bij het blok. Door nieuwe zuigers is de compressiever- houding gestegen van 12,6 naar 13,3 op 1, de gaskleppen zijn fractioneel groter (Ø 53 t.o.v. 52 mm) en de uitlaatnokkenassen kregen een aangepast profiel. Verder zijn de mappings herzien en kreeg de 937 cc metende 11° Tes- tastretta V-twin magnesium klepdeksels. Die hebben een aanzienlijk aandeel in de 1,5 kilo aan gewicht die op het blok werd bespaard. Resultaat van de inspanningen is een lichte vermogensstijging van 110 naar 114 pk bij 9.000 toeren, terwijl het koppel nagenoeg onveranderd bleef en met 96 newtonmeter piekt bij 7.250 toeren, 250 toeren eerder dan op de 939. Bovendien staat al vanaf 3.000 toeren 82% van het maximale koppel tot je beschikking en zakt het spierballenvertoon tussen de 5.000 en 9.500 toeren nooit onder RIJ-MODI Urban zacht 75 pk 6 (van 8) 6 (van 8) 3 (van 3) Touring medium 114 pk 4 (van 8) 5 (van 8) 3 (van 3) Sport scherp 114 pk 3 (van 8) 3 (van 8) 2 (van 3) ELEKTRONICAWINKEL Een beetje moderne sportmotor is tegenwoordig behangen met tal van elektronische hulpmiddelen, en de Hypermotard vormt daarop geen uitzon- dering. Net als voorganger 939 is ook de 950 voorzien van een uitgebreid pakket, met een 6-assige Bosch IMU als glanzend middelpunt. Zowel ABS, tractiecontrole als wheelie-controle zijn hellingshoekafhankelijk en meer voudig instelbaar. Tractie- en wheelie-controle kennen beide acht standen en zijn uitschakelbaar, het drie standen tellende ABS niet. Stand 1 echter is de minst behoudende, die de rijder behoorlijk de vrije hand geeft. Zo is de stoppie-detectie dan uitgeschakeld en de slide-by-brake functie (glijden met het achterwiel) ingeschakeld. Net als voorheen kun je kiezen uit drie rij-modi: Urban, Touring en Sport, elk met passende standaardsettings van het elektronische vangnet. Elke modus kun je echter volledig naar eigen wens inrichten, de gekozen standen worden daarbij opgeslagen. Hiernaast een overzicht van de standaardsettings. Gasrespons Vermogen Tractiecontrole ABS Wheelie-controle Het nieuwe full-colour TFT-scherm biedt een enorme stroom aan informatie, waaronder de actuele rijmodus en de standen van de hulpsystemen. Instellen en aanpassen gaat behoorlijk intuïtief middels een schuifschakelaar en de terugstelknop van de richting aanwijzers. de 88%. Zoals bij het blok al licht aangestipt, was een lager gewicht een van de speer punten in de ontwikkeling. Daar waar moge- lijk is het herziene vakwerkframe daarom opgetrokken uit dunnere buizen, waarmee een additionele kilo werd bespaard. Het nieu- we subframe daarentegen is vooral ontwor- pen op een zo smal mogelijke taille, die maar liefst 53 mm smaller is dan voorheen. Wat op een motorfiets met een toch wel aanzienlijke zithoogte (870 mm standaard/890 mm SP) natuurlijk flink bijdraagt aan de opbouw van een stabiele band met Moeder Aarde. Ook op andere punten is de ergonomie licht gewij- zigd, het zadel is bijvoorbeeld iets vlakker, het stuur meer open. Ook de nieuwe voorvork van Marzocchi met aluminium binnenpoten is iets lichter dan het Kayaba-exemplaar van de 939, 500 gram om precies te zijn. Groter nieuws is echter dat de nieuwe voorvork volledig instelbaar is, waar er aan de vorige helemaal niets in te stellen viel. Aan de achterzijde vind je wederom een Sachs-schokdemper, waarvan zowel veer- voorspanning als uitgaande demping kunnen worden aangepast. De SP is voor en achter overigens uitgerust met exclusieve Öhlins- veercomponenten met iets langere veer wegen (185/175 mm t.o.v. 170/150 mm), beide uiteraard volledig instelbaar. Waar enkel de SP-versie van de Hypermotard 939 een radiale rempomp had, is deze nu ook voor de standaardversie weggelegd. Daarnaast Bochtige wegen en strak asfalt zijn de lichtvoetige Hypermotard 950 op het lijf geschreven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3