MotoPlus 2019/03
NEWS FLASH 10 MOTOPLUS nieuws NAKED OP BASIS DUCATI PANIGALE V4 V4 PENTA Tijdens de Motor Bike Expo in Verona heeft de Italiaanse custombouwer Officine GP Design een naked bike op basis van de Ducati Panigale V4 onthuld. Deze zeer exclusieve motorfiets, waarvoor talloze onderdelen op maat gemaakt zijn, is te koop voor een bedrag van 100.000 euro. Ondanks zijn zeer stevige prijs, is de verwachting dat de machine binnen de kortste keren uitverkocht zal zijn. Dat komt overigens deels door het zeer beperkte aanbod, want er worden maximaal negen van deze V4 Penta’s gebouwd. De machine zit vol met bijzondere features. Neem alleen al de zeer in het oog springende voorpartij van de motorfiets. Hiervoor is namelijk een speciale parallello- gram-voorvork met centrale Öhlins-vering ontworpen, die werkt volgens het Hossack- principe en is afgesteld door FG Racing. Daar houdt het maatwerk niet op. Ook het zadel, het voorspatbord en de zijbekleding van de tank zijn compleet opnieuw ontworpen voor de naakte trim van de Panigale V4. Ducati leverde zelf de koplamp en het achterlicht. De velgen zijn op hun beurt gemaakt door Jonich Wheels en Rizoma heeft zich gebogen over de hendels, tankdeksel en een flink aantal andere kleine onderdelen. Deze zijn allemaal exclusief voor de V4 Penta gefreesd. Geheel in lijn met een naked is ook bij de V4 Penta alle tech- niek goed zichtbaar. Iedere verkochte motor wordt voorzien van een schildje met daarop het serienummer. Daarnaast heeft Officine GP Design nog een aantal extra accessoires en onderdelen in de aanbieding om de motorfiets nog verder te customizen. Niet alles hoefde opnieuw ontworpen te worden, zo komt de koplamp van een Ducati XDiavel. Zeer opvallend: de speciale voorvork die Officine GP Design voor de naakte Panigale V4 ontwierp. OOK SUZUKI AAN NIEUWE VVT Suzuki is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw systeem dat variabele klep timing (VVT) op zowel de inlaat- als uit- laatnokkenas mogelijk maakt. Dat blijkt uit nieuwe patenttekeningen die openbaar gemaakt zijn. Variabele kleptiming en Suzuki zijn overigens geen vreemden voor elkaar. De huidige GSX-R1000 van de Japanners is immers al met zo’n systeem uitgerust. Hierbij wordt echter gebruikgemaakt van een puur mechanische aansturing. Middels een centrifugaalmechanisme met twaalf stalen kogels op de nokkenas verandert de timing automatisch bij een veranderend toerental. Het systeem beïnvloedt alleen de timing van de inlaatkleppen, bovendien blijft de kleplift met deze technologie onveranderd. De reden hierachter is de MotoGP. De regels dicteren namelijk dat een elektronisch of hydraulisch aangestuurd systeem niet is toegestaan. Het systeem werkt weliswaar hartstikke goed, maar benut zeker niet de volle mogelijkheden van variabele kleptiming. Dit in tegenstelling tot de volledig variabele systemen van BMW (ShiftCam) en Honda. Daar moet met deze nieuwe generatie VVT (Variable Valve Timing) van Suzuki in ieder geval ten dele verandering in gaan komen. Patenttekeningen tonen aan dat de Japanners werken aan een hydraulisch systeem, waarbij de timing van zowel in- als uitlaatnokkenas kan worden beïnvloed. Ook hier verandert de lifthoogte van de kleppen dus niet. Het verdraaien van de nokkenassen geschiedt middels een hydraulische module die aan de rechterzijde naast de cilinderkop is geplaatst.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3