MotoPlus 24/2018
classic MOTOPLUS 99 Trendbreuk: aan de achterkant toont de felrode fles waar de motor zijn laatste stoot vermogen uit haalt. voor een vermogen van 250 tot 280 pk. Daar bleef het niet bij, want dankzij een lachgas- tank achter de achterzijde kon nog een laat- ste vermogensboost worden gerealiseerd tot ongeveer 350 à 360 pk. Er zat ongeveer voor vier tot zes minuten aan lachgas in de tank, genoeg om een snelheid van 350 kilometer per uur te halen. De eerste testritjes, onder andere op de openbare weg, verliepen goed en zonder schade. De ‘record-BMW’ heeft hierbij zo’n 180 tot 190 kilometer afgelegd. Helaas kwam de fiets nooit naar Nardo. Gevalletje: veel koks bederven de brij. Het woord ‘machts- strijd’ wordt dan ook opvallend vaak gebruikt als antwoord op de vraag waarom het project uiteindelijk gestrand is. Feit blijft dat de witte racer werd opgenomen in de enorme verza- meling snelle en zeldzame motoren en auto’s van Wirth, die tentoongesteld werd in zijn museum in het Duitse Pleidelsheim. Manfred Wirth overleed in 2014 en ook zijn museum bestaat ondertussen niet meer. De Biturbo BMW wel, die leeft voort. Hij heeft een nieuw huis gevonden bij BMW-specialist Jochen Siebenrock, die er overigens maar wat trots op is dat hij de bijzondere motor nu in bezit heeft. Eerlijk is eerlijk, de K100 kan zich nau- welijks een betere plek wensen. < Kleine stickertjes op de nog standaard snelheidsmeter laten over de hoge ambi ties van de viercilinder geen misverstand bestaan. Twee contactsloten? Vermoedelijk heeft Wirth deze zelf op de motor geplaatst. Wat de functie hiervan is, is niet bekend. Van de buitenkant lijkt de K100-vier cilinder heel onschuldig, toch is de binnenkant compleet getuned om meer vermogen te krijgen. De motor, die ongeveer een kwart miljoen Duitse marken heeft gekost, heeft zijn ware potentie helaas nooit laten zien. BMW K100 BITURBO n MOTOR: vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee kleppen per cilinder, boring x slag 67 x 70 mm, cilinderinhoud 987 cc, compressie 8:1, biturbo, max. 2 tot 2,5 bar vuldruk, intercooler, vermogen 250 tot 280 pk (met lachgasinjectie 350 tot 360 pk) bij 9.800 tpm, benzine-injectie, droge enkele plaatkoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. n RIJWIELGEDEELTE: aluminium brugframe van Nico Bakker, telescoopvoorvork, enkel zijdige Monolever-swingarm, PVM magnesium velgen, banden 130/60ZR16 en 160/60ZR18. n TOPSNELHEID: tot 350 km/uur.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3