MotoPlus 24/2018

98 MOTOPLUS classic CLASSIC BMW K100 BITURBO Volle bak: de naar buiten geplaatste en zichtbare KKK-turbo zorgt voor de druk in het lagetoerengebied. De bijna plat liggende achterschokbreker is middels een stevig linksysteem aan de enkelzijdige achterbrug bevestigd. afstanden, zowel met staande als rollende start, was echter nóg meer vermogen nodig. Daarnaast speelde ook de aerodynamica van de motor een belangrijke rol bij het behalen van de snelheidsrecords. Hiervoor werd U.T. Moto Racing benaderd, dat een futuristisch uitziende kuip en bijpassende XXXL-kont voor de laagvlieger ontwierp. En dan het rubber, want welke banden zouden er gemonteerd kunnen worden op de lichtgewicht PVM-vel- gen, die ook nog eens bestand waren tegen de beoogde snelheden? Het werden uiteinde- lijk Pirelli’s, al kwam er vanuit de fabriek geen enkele garantie dat ze de recordpogingen zouden overleven. Iedereen die bij de motor betrok- ken was, heeft geweldig werk geleverd. Vooral Stütz, die alle technische aanpassin- gen aan het standaard blok voor zijn rekening nam. Van nieuwe Mahle-zuigers, een koperen koppakking en gebalanceerde krukas tot een speciale inlaatnokkenas, alles is aangepakt. Twee turbo’s, een KKK voor de lage toeren en een IHI voor de hoge, zorgden voor een vuldruk tot 2,5 bar. In combinatie met een direct in het inlaattraject ingespoten meng- sel van water/methanol/glysantin zorgde dit Naar de aerodynamische kwaliteiten van de kuip kunnen we slechts gissen, want de motor heeft nooit in een windtunnel gestaan. Koeling zorgt voor vermogen: de ver naar voren uitstekende intercooler is een verplicht onderdeel bij een turbomotor. vervullen. Wirth wilde namelijk op de befaamde Italiaanse Nardo-kom- baan meerdere records neerzetten. Het idee hiervoor werd al in 1986 geboren, tijdens een gesprek met coureur Gustav Reiner. Voor deze records moest niet een boxer maar de toen nog vrij jonge, watergekoelde K100 de basis vormen. Wirth had voor dat blok namelijk een passend aluminium frame gevonden bij onze eigen Nederlandse framebouwer Nico Bakker, dat snelheden van ver boven de 300 kilometer per uur mogelijk maakte. Stütz had de daarvoor redelijk tamme motor, in de standaard configuratie goed voor 90 pk, al flink wat meer pit gegeven door een turbo te installeren, die het vermogen verdubbelde tot 180 pk. Voor de geplande wereldrecordpogingen over verschillende DE BOUWER: WIRTH’S WORLD Wie komt met het idee om zo’n reusachtig project als particulier uit te voeren en te financieren? Terug­ kijkend op zijn jeugd, is de keuze van Manfred Wirth best te begrijpen. Hij is een rasechte motorgek, in de meest positieve zin van het woord. Naar verluidt scheurde hij al op 13-jarige leeftijd rond op de Horex Regina 350 van zijn broer. Op zijn 18e waagde hij de sprong naar de wegrace op Kreidler-racers. Toen hij in hogere klassen ging rijden, stapte hij over op andere merken. Een fikse crash in 1966 betekende echter het einde van zijn racecarrière. Ook op de openbare weg was Wirth een snelle jongen. Een motor kon hem niet snel genoeg zijn. Daarom hielpen vrienden die bedreven waren in het tunen, zoals Mike Krauser, hem aan steeds snellere motoren, waarmee hij op de Duitse snelwegen snelheden tot 270 kilometer per uur klokte. En dat in een tijd dat de Japanners nog geen GSX-R of Fireblade hadden. Wirth’s ambitieuze en kostbare project (van de benodigde 250.000 Duitse marken heeft hij naar verluidt zelf twee derde aangedragen) mag dan vroegtijdig ten einde zijn gekomen, de recordmotor werd in ieder geval wel toegevoegd aan zijn privéverzameling. Sinds 1960 kocht de Duit- ser namelijk alles op waar hij zijn handen op kon leggen. Dat resulteerde in een groot aantal zeldzame en exotische motorfietsen, die hij – deels vanwege ruimtegebrek – ten- toonstelde in het door hemzelf opgerichte museum in Pleidelsheim, bij Stuttgart. Op de ongeveer 860 vierkante meter stonden aan het eind zo’n 300 motoren, scooters, zijspannen, racemachines en auto’s. Nadat Wirth in 2014 overleed probeerde men het museum nog een aantal jaren draaiende te houden, maar uiteindelijk werden de deuren alsnog gesloten en viel de verzame- ling uiteen. De voertuigen die hij in de jaren verzameld heeft maken nu heel veel nieuwe eigenaren gelukkig.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3